دانشگاه علمی کاربردی مشکل صندلی‌های خالی را حل کند/تیم نیازسنجی ایجاد رشته‌های مهارتی تشکیل شود

وزیر علوم بر ضرورت تشکیل تیمی متشکل از دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد برای برنامه‌ریزی و طراحی برنامه‌های حوزه مهارتی در دانشگاه علمی کاربردی به منظور توسعه این رشته‌ها تاکید کرد.

دانشگاه علمی کاربردی مشکل صندلی‌های خالی را حل کند/تیم نیازسنجی ایجاد رشته‌های مهارتی تشکیل شود

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر محمدعلی زلفی گل عصر امروز در مراسم تودیع رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه باید انتقاداتی را که به آموزش عالی می‌شود، مورد توجه قرار داد و آن را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: یکی از انتقاداتی که به آموزش عالی کشور می‌شود، این است که چرا درصد مهارت افزایی در این حوزه پایین است و دانش آموختگان ما کارآمد نیستند. در واقع این موارد از جمله انتقاداتی هست که باید آن را به جان بخریم و به فرصت تبدیل کنیم. چرا که یک انسان عاقل از انتقاد فرار نمی‌کند، بلکه از آن استفاده کرده و آن را به فرصت تبدیل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای از جمله دانشگاه‌های مهارتی موفق کشور هستند، اظهار کرد: کسانی که در این مراکز تحصیل می‌کنند، افرادی هستند که علم و تجربه خود را در زندگی مورد استفاده قرار می‌دهند، اما باید بپذیریم در شطرنج علمی کشور هر دانشگاهی نقش خود را بازی می‌کند و ما به همه بازیگران این شطرنج نیاز داریم.

دکتر زلفی گل با تاکید بر اینکه توجه به آموزش‌های نظری و تئوری نیز همانند آموزش‌های مهارتی مهم هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند، تاکید کرد: طبق قانون ۳۰ درصد آموزش‌های کشور باید مهارتی شوند. اگرچه ظرفیت عملی کردن این قانون وجود دارد، اما هنوز تحقق پیدا نکرده است و ما باید بتوانیم صندلی‌های خالی که در کشور وجود دارد را با جذب دانشجویان مهارتی پر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم به خوبی در کشور نیازسنجی داشته باشیم و در پی آن نیازآفرینی کنیم، می‌توان مشکل صندلی‌های خالی در کشور را حل کرد. بنابراین دانشگاه علمی کاربردی باید ضمن حرکت در این مسیر توجه به آموزش‌های پودمانی را نیز جدی بگیرد. چرا که این دانشگاه وظیفه ترویج علم را دارد و نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در آئین‌نامه‌های ارتقاء و ترفیع اساتید بیشتر به فعالیت‌های علمی و پژوهشی آنها توجه می‌کنیم. در حالی‌که یک استاد باید این هنر را داشته باشد که علم خود را به زبان ساده‌تر در جامعه بیان کند تا باعث رونق و افزایش علم در جامعه شود.

وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه دانشگاه علمی کاربردی ما یکسری مزیت‌هایی نسبت به دانشگاه‌های دیگر کشور دارد. اول اینکه این دانشگاه در قالب‌های دانشگاهی نمی‌گنجد و هر زمان که احساس ایجاد رشته مقطع داشته باشد، آن را راه‌اندازی و دانشجو جذب می‌کند و امکان جذب اساتید با تجربه را نیز دارد و هر زمان هم که احساس نیاز کند، آن را منحل می‌کند.

دکتر زلفی گل همچنین بر ضرورت تشکیل تیم کارشناسی با حضور دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد تاکید کرد و گفت: دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند با کمک این دانشجویان نیازسنجی‌های لازم در حوزه مهارتی، در حوزه ملی را شناسایی و با تجربه گرفتن از شرایط کشورهای دیگر همراه با خلاقیت اقدام به راه‌اندازی دوره‌های پودمانی و مهارتی کند که این امر در کنار تبلیغات لازم می‌تواند به جذب دانشجو در حوزه مهارتی کمک کند.

وزیر علوم از نگاه تک‌بخشی و جزیره‌ای در آموزش عالی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه هنوز نپذیرفته‌ایم که در یک تیم به نام “ایران” هستیم و بسیاری از صنایع همکاری‌های لازم برای کارآموزی دانشجویان دانشگاهی را نمی‌کنند؛ درحالی‌که این نگاه اشتباه است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.