دانه‌های طیور چندان هم مضرر نیستند /ماکروتکسن‌ در دانه‌های مرغداری‌ها

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

ملک‌پور با بیان اینکه در دانه‌های مصرفی آلودگی قابل توجهی ملاحظه نشده است، گفت: اگر آلودگی هم وجود دارد ناشی از ماکروتکسن‌های موجود در محیط است که ممکن است در یک اتاق هم رشد یابد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، تغذیه مرغ‌ها به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است و همگان بر این باورند که در مرغدار‌ها از هورمون برای رشد طیور استفاده می‌کنند و حتی در بعضی از رسانه‌ها خبر از وجود سرب در دانه‌های طیور می‌دهند که در این باره حسین ملکی‌نژاد کارشناس دامپزشکی با بیان اینکه از وجود دانه‌های سربی در مرغداری‌‌ها اطلاع‌ چندانی ندارم گفت: طبق آزمایشات مختلف، مشخص شد که ماکروتکسن‌هایی در دانه‌ها وجود دارد که این سموم توسط قارچ‌ها ترشح شده و این قارچ‌ها در مواد غذایی وجود دارد و در شرایطی که اپتیموم برای رشد و تولید تکسین این سموم را تولید کرده و اگر سموم از حد مورد نظر بیشتر باشد، جان انسان و حیوانات را به خطر بیاندازد.  

ملکی‌نژاد در پاسخ به این سوال که این سموم در بدن انسان چه تاثیری دارد، گفت: مواد مختلف سموم مخصوص خود را جذب می‌کنند و با مسمومیت دام، طیور و انسان را به همراه دارد.  

به گفته کارشناس دامپزشکی آلودگی‌های موجود بر پوست، مو، عدم تراکم و پوکی استخوان را به همراه دارد و مشکلات عصبی و روانی ناشی از این سموم به سرعت در انسان تاثیرگذار است.  

رشد قارچ‌گونه قارچ‌ها 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در بعضی مرغداری‌ها از کنسانتره سربی برای پرورش زودهنگام طیور استفاده می‌کنند، تاکید کرد: من کنسانتره سربی را تایید نمی‌کنم. 

به گفته ملکی نژاد قارچ‌های موجود در جو، گندم، برنج و دیگر مواد غذایی نفوذ کرده و حتی امکان تکثیر این قارج در یک اتاق هم وجود دارد.  

این کارشناس دامپزشکی تصریح کرد: برای جلوگیری از تکثیر تکسین‌ها باید از واردات هرگونه مواد غذایی آلوده به قارچ‌ها جلوگیری شود. 

مرغ‌ها هورمونی نیستند 

در ادامه هوشنگ لطف‌الهی عضو هیات علمی موسسه تحقیقاتی دام و طیور کشور در خصوص تغذیه طیور گفت: در تغذیه طیور اغلب از اقلام خوراکی و گیاهی همچون سویا، ذرت، گندم، جو و مواد معدنی استفاده می‌شود.  

وی دربارهٔ وجود بعضی سموم در تغذیه طیور گفت: مواد سمی در این مواد اندک است، و به سبب اینکه دانه‌های سربی و مواد افزودنی در بدن طیور رشد می‌کند به هیچ عنوان نمی‌توان در تغذیه دام یا طیور از آنها استفاده کرد.  

لطف‌الهی در پاسخ به این سوال که همگان معتقدند برای رشد طیور از آمپول‌های هورمونی استفاده می‌کنند، تاکید کرد: در تغذیه طیور به هیچ عنوان از هورمون در دام‌های بزرگ همچون گاو گوسفند مفید است و سبب رشد می‌شود اما بنابر تحقیقات انجام شده به هیچ عنوان بر رشد طیور تاثیرگذار نیست و برای رشد و نمو طیور از آنزیم‌هایی در جذب و هضم غلات و نشاسته کمک می‌کند استفاده می‌کنند. 

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات دام و طیور کشور دربارهٔ کیفیت دانه‌های وارداتی گفت: این محصولات همان سویا و ذرتی است که در کل دنیا در اختیار است و دانه‌های مصرفی طیور کشورهای صادرکننده همچون برزیل، آرژانتین، آمریکا و کانادا شباهت بسیاری با یکدیگر دارند.  

نظارت کامل 

وی افزود: باید توجه داشت که دانه‌های وارداتی در آزمایشگاه‌های معتبر تایید می‌شود از لحاظ کیفی تحت کنترل سازمان‌های نظارتی قرار گرفته است تا با ملاحظه هرگونه آلودگی احتمالی تکثیر اکسین‌ها در مراحل ورودی کنترل شود.  

انتهای پیام/  


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.