داوری ایران نیازمند حمایت و همکاری اهالی فوتبال است

در آستانه لیگ دوازدهم حرفه ای هستیم و یکی از چالش های بزرگ فوتبال ایران مشکلات داوری است.

به گزارش خبرنگار ورزشیممتازنیوز، مشکلات داوری در فوتبال ایران همیشه وجود داشته اما درصد آن بسیار بالاتر از حد استاندارد جهانی است.
در واقع در هیچ جای دنیا به اندازه ایران مشکلات داوری سر و صدا و حاشیه ایجاد نمی کند و در هر بازی شاهد اشتباهات ریز و درشت داوران هستیم.

مشکلات داوری ایران به حدی زیاد شده که اگر در همه جای دنیا اشتباهات داوری جزئی از فوتبال است در ایران فوتبال جزئی از اشتباهات داوری است چرا که مدیران،‌ مربیان و بازیکنان همواره از اشتباهات داوران شاکی و گله مند هستند و نکته جالب اینکه مشکلات و حواشی مربوط به داوری در کشورمان هر سال بیشتر می شود و وضعیت داوری در فوتبال ایران هر روز اسفناک تر می شود.

واقعیت این است که اشتباهات داوری در فوتبال ایران بزرگ نمایی می شود و به همین دلیل است که شاهد حواشی و مشکلات زیادی پیرامون اشتباهات داوری در کشورمان هستیم، مسئله به حدی لوث شده که برای مربیان و بازیکنان اشتباهات داوری عملی کاملا اصولی شده است یعنی اینکه آنها در کنار کار فنی تمرکزشان را روی داوری بازی ها هم گذاشته اند و قبل از بازی، هنگام بازی و بعد از آن در مورد اشتباهات داوری صحبت می کنند.

آش به حدی شور شده که امیرقلعه نوعی سرمربی استقلال یک ماه قبل در مصاحبه ای اعلام کرد که اگر ۲ داور را هم جذب می کرد قهرمانی تیمش در فصل جدید تضمین شده بود.
مشکل فوتبال ایران این است که اشتباهات داوری را بزرگ نمایی می کنند و مربیان و بازیکنان بخش زیادی از توان خود را صرف پرداختن به مسائل داوری می کنند.

در بازی های لیگ ادوار گذشته شاهد بوده ایم که بازیکنان در درون زمین حتی از یک اوت هم نمی گذرند و مربیان بر سر یک کرنر در کنار زمین چه دعواهایی که راه نینداخته و جو بازی را به هم زده اند، در چنین شرایط و جو وحشتناک داوران ما چگونه می توانند با تمرکز و آرامش کامل کارشان را انجام دهند و اشتباهاتشان را کاهش بدهند.

اشتباهات داوری در همه جای دنیا هست و هیچگاه از بین نمی رود اما می توان آن را به حداقل ممکن کاهش داد، کاهش اشتباهات داوری مستلزم همکاری اهالی فوتبال با داوران است و تا زمانی که  جامعه فوتبال نخواهد و تلاش نکند اشتباهات داوری در فوتبال ایران کاهش نخواهد یافت و هر ساله بیشتر و وحشتناک تر خواهد شد.

یکبار دیگر مسابقات یورو۲۰۱۲ را در ذهن خود مرور کنید یا مسابقات لیگ قهرمانان اروپا در فصل گذشته را به خاطر بیاورید در فوتبال اروپا شاهد اعتراض گسترده بازیکنان به تصمیمات داور نیستیم و اگر مشکلی هم در زمین از جانب داور و تصمیمات او به وجود بیاید خیلی سریع حل می شود چرا که بازیکنان و مربیان تابع تصمیمات داور هستند و به نظر قاضی میدان کاملا احترام می گذارند، بازیکنان و مربیان در فوتبال اروپا به خودشان اجازه کوچک ترین اعتراض بی مورد به داور را نمی دهند اما در ایران بازیکنان و مربیان بر سر یک اوت یا کرنر چنان خودشان را به زمین و آسمان می کوبند که گویا دنیا به آخر رسیده است و در چنین فضایی کاملا طبیعی است که اشتباهات داوری افزایش یابد اما در فوتبال اروپا داوران با تمرکز و آرامش کامل در زمین قضاوت می کنند و ضریب اشتباهاتشان کاهش می یابد.

امسال برای داوری ایران سال بسیار سخت و پراضطرابی است، هنوز لیگ برتر شروع نشده ۷ داور و ۵ کمک داور در آمادگی شروع فصل رد شده اند و ۲ تن از بهترین و با تجربه ترین داوران ما هم به دلیل مصدومیت شروع لیگ را از دست داده اند در چنین شرایطی داوری ایران با چالش بزرگی مواجه شده است و اگر جامعه فوتبال و اهالی این رشته جذاب و پرطرفدار با داوران همکاری نکنند شاهد فاجعه ای بزرگ و چالش های جدی در داوری ایران خواهیم بود چرا که داوران جوان و تازه کار حاضر در لیگ امسال نیاز به حمایت، همکاری، تمرکز و آرامش دارند تا بتوانند در فضایی مطلوب قضاوت کرده و کمترین اشتباه ممکن را داشته باشند.

یکبار دیگر تاکید می کنیم که اشتباهات داوری در همه جای دنیا وجود دارد و هیچگاه از بین نمی رود و فقط می توان آن را کاهش داد، فیفا هم در سال های اخیر با تحقیقات و صرف هزینه ای گزاف سعی در کم کردن اشتباهات داوری داشته و با تمام تلاش ها در سطح اول فوتبال دنیا هنوز هم شاهد اشتباهات داوری هستیم در خارج از ایران اشتباهات داوران بزرگ نمایی نمی شود و به نظر داور احترام گذاشته می شود تا این اشتباهات به حداقل ممکن برسد اما در فوتبال ایران متاسفانه رویه کاملا برعکس است.

چون اشتباهات داوران به شدت بزرگ نمایی می شود و جو مطلوبی هم در استادیوم ها برای قضاوت خوب داوران وجود ندارد و به همین دلیل است که اشتباهات داوری در فوتبال ما بیش از حدمعمول دنیا به چشم می آید./مح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.