دبیرکل سازمان ملل رومانو پرودی را سفیر خود در “مالی” می‌کند

دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت سازمان ملل گفت که قصد دارد از نخست وزیر پیشین ایتالیا بخواهد تا سفیر وی در منطقه پر تنش “ساحل” (کشور مالی در آفریقا) باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که کشورهای غرب آفریقا از سازمان ملل می‌خواهند تا به مداخله نظامی در مالی کمک کند، بان کی مون، دبیر کل سازمان قصد دارد از رومانو پرودی، نخست وزیر پیشین ایتالیا بخواهد تا سفیر وی در منطقه پرتنش ساحل باشد.

دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت گفت: من قصد دارم شما را از تصمیم خود مبنی بر انتصاب رومانو پرودی به عنوان فرستاده ویژه خود در ساحل آگاه سازم.

بان‌ کی مون در نامه‌ای به گرت روزنتال، نماینده گواتمالا در سازمان ملل و رییس شورای امنیت نوشت: آقای پرودی از یک سابقه درازمدت و متمایز در دولت و دیپلماسی به عنوان “سازنده اتفاق نظر” برخوردار است. او همچنین به عنوان نخست وزیر ایتالیا و رییس کمیسیون اروپا نیز فعالیت کرده است.

مالی از زمان کودتای نظامیان وارد بحران شد. این مسئله موجب شد تا شورشیان طوارق بتوانند دو سوم کشور را تسخیر کنند و گروه‌های تندرو همچون هم‌پیمانان القاعده شمال این کشور را تسخیر کرده‌اند.

مناقشات در مالی موجب تشدید وخامت اوضاع انسانی و امنیتی در منطقه ساحل شده است؛ منطقه‌ای که در جنوب مالی میلیون‌ها تن از مردم در آن در آستانه گرسنگی قرار دارند.

اکواس (بلوک اقتصادی کشورهای غرب آفریقا)، یک برنامه سه مرحله‌ای را برای کمک به نیروهای کشور مالی به منظور بازپس گیری منطقه شمالی این کشور طرح‌ریزی کرده است. دیانکوندا ترائوره، رهبر موقت این کشور نیز از اوایل ماه جاری میلادی از شورای امنیت خواسته تا این مورد را هرچه سریعتر اجرایی کند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.