دبیرکلی اوپک مهم است/ عربستان بزرگترین کلاه را بر سر اوپک گذاشت

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

10054.jpg

سخنگوی سابق اوپک با تاکید بر این‌که ایران نباید از نماینده عربستان iبه سبب متعهد نبودن کشورش iبه قانون سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) حمایت کند، گفت: iبهتر است اگر نماینده ایران iبه سمت دبیرکلی اوپک انتخاب نشد حداقل از نماینده کشوری حمایت شود که سیاست‌های کشورش مطابق با سیاست‌های ایران باشد.

حمید ظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با ابراز مخالفت نسبت iبه نقل از نماینده سابق ایران در اوپک مبنی بر مهم نبودن دبیر کلی اوپک و دبیر کل شدن نماینده عربستان یادآور شد: با توجه iبه سابقه حضورم در این سازمان معتقدم همیشه دبیر کل‌ها از منافع کشورشان دفاع نموده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که انتخاب نماینده ایران iبه عنوان دبیر کل بعدی اوپک می‌تواند بعضی از منافع کشور را تامین کند، گفت: با توجه iبه این‌که همهی وزرای انرژی عضو اوپک اطلاعات مربوط iبه تولید نفت‌خام کشورشان را در اختیار دبیر کل قرار می‌دهند این موضوع می‌تواند برای کشور دبیر کل بسیار حائز اهمیت باشد.

وی با اشاره iبه این‌که عربستان ثابت نموده است که باوجود همه توافقات صورت گرفته بین اعضای اوپک روی همه این توافقات پا گذاشته است، یادآور شد که پیش از این، این کشور عربی تولید نفت خود را برخلاف آنچه که در اوپک توافق شده بود افزایش داد، ضمن این‌که برخلاف قانون اوپک از تحریم‌ صادارت نفت ایران حمایت نموده است.

سخنگوی اسبق اوپک با بیان این‌که عربستان بزرگترین کلاه را با این عملکرد بر سر اعضا گذاشته است، تصریح نمود:‌ در صورتی که قرار باشد ایران از نماینده کشوری حمایت کند iبهتر است از فردی که سیاست‌های کشورش با سیاست‌های ایران نزدیک است حمایت کند.

ظاهری از کشور عراق iبه عنوان یکی از این کاندیداها نام برد و گفت: حداقل اگر نماینده ایران انتخاب نشد باید iبه کسی رای بدهیم که منافعش با منافع ما مطابقت داشته باشد.

به گفته ظاهری در صورتی که نماینده عربستان برای دبیر کلی اوپک انتخاب شود نقش ایران نیز در این سازمان کمرنگ خواهد شد.

وی یکی دیگر از مزیت‌های انتخاب نماینده ایران را در سمت دبیر کلی افزایش تعداد کارشناسان ایرانی در اوپک عنوان نمود و افزود: در حالی که در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی تعداد کارشناسان ایران در این سازمان iبه ۱۰ نفر می‌رسید اکنون شاهد کاهش تعداد کارشناسان ایرانی هستیم.

وی در مورد عدم اجماع اعضا بر سر چهار کاندیدا نیز اظهار نمود: در صورت توافق اعضا ممکن است که دوباره دوره مسئولیت عبدالله سالم البدری، دبیر کل فعلی اوپک تمدید شود.

به گزارش تفسیری ایسنا،‌ صحبت‌های سخنگوی سابق اوپک درحالی مطرح می‌شود که جواد یارجانی- نماینده سابق ایران در اوپک – معتقد است که سمت دبیر کلی اوپک آنقدر که ایران نشان می‌دهد اهمیت ندارد و اگر از میان چهار کاندیدا نماینده عربستان انتخاب شود iبهتر است.

وی با بیان این‌که سمت دبیر کلی اهمیت دارد ولی نه آنقدر که ایران آن را نشان می‌دهد، گفته بود که در واقع ایران باید تلاش کند جایگاه خود را در تولید و صادرات iبه دست آورد.

یارجانی با اظهار این‌که وظیفه‌ی دبیرخانه اوپک فراهم‌کردن شرایط برای تصمیم‌گیری وزراء است، اظهار نموده بود: دبیر کل در خدمت سازمان و ۱۲ عضو است. در واقع دبیر کل شرایط را iبه طرفی پیش می‌برد که مسائل سیاسی در آن تاثیری نداشته باشد و در جلسات وزرا بتوانند iبهترین تصمیم را بگیرند.

به گزارش تفسیری ایسنا، تصدی سه ساله عبدالله البدری دبیرکل لیبیایی کنونی اوپک در انتهای سال ۲۰۱۲ iبه پایان می‌رسد و با توجه iبه این که دبیرکل بعدی باید فعالیت خود رااز سال ۲۰۲۴ آغاز کند از سال پیش تلاش‌های چهار کشور برای دست یافتن iبه این سمت آغاز شده است.

هم اکنون غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت ایران ، ماجد المنیف نماینده عربستان سعودی در اوپک، سمیر غضبان مشاور ارشد نخست وزیر و وزیر اسبق نفت عراق و ویلسون پاستور وزیر نفت اکوادور برای احراز جایگاه دبیرکلی کاندیدا شده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.