دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس با ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه گانه: خواهان حل‌ و فصل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران هستیم

۲ م دیماه ،

دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: معتقدیم مساله هسته‌یی ایران باید به روش دیپلماتیک حل شود.

عبداللطیف الزیانی در گفت‌وگو با روزنامه‌ژ الحیات – چاپ لندن با اشاره به نشست روز دوشنبه سران کشورهای حوزه خلیج فارس در بحرین بیان کرد: در این نشست مساله سوریه، یمن و مسایل مهمی چون جزایر سه‌گانه، برنامه‌ی هسته‌ای ایران و تحولات فعلی منطقه بررسی خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مواضع کشورهای عضو شورا در قبال مساله جزایر سه‌گانه تغییری خواهد داشت و چرا مواضع کشورهای عضو از محکومیت‌ها فراتر نمی‌رود؟ مدعی حقانیت دولت امارات بر جزایر به لحاظ تاریخی و قانونی شد و گفت: مواضع کشورهای عضو کاملا روشن است و ما خواهان در پیش گرفتن راه حل‌های مسالمت‌آمیز هستیم.

الزیانی ادامه داد: ما خواهان گفت‌وگو و یا ارجاع مساله به دادگاه لاهه هستیم و این مساله عمق ایمان و اعتقاد ما در کشورهای حوزه خلیج (فارس)، عربی و اسلامی است که ما همواره به دنبال در پیش گرفتن راه حل‌های مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک هستیم.

وی دربارهٔ موضع کشورهای حوزه خلیج فارس در قبال برنامه‌ هسته‌ای ایران گفت: مساله هسته‌ای ایران یک مساله بین‌المللی است و این شورای امنیت است که در این راستا عمل می‌کند. موضع کشورهای عضو شورا در این باره روشن و آشکار است. این حق کشورها است که بر اساس قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز استفاده کنند و به شکل شفافی تحت نظارت قرار گیرند اما با استفاده نظامی آن موافق نیستیم چرا که ما توافق‌نامه‌ی منع تکثیر سلاح هسته‌یی را امضاء کردیم و معتقدیم که این مساله باید به روش دیپلماتیک حل شود. امیدواریم که این تلاش‌ها به راه حلی دیپلماتیک برسد. این موضع ما در قبال این مساله است.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت: سیاست کشورهای عضو شورا روشن است و بر اساس احترام به حسن هم‌جواری است. ما نمی‌خواهیم که در امور داخلی دیگران دخالت کنیم و راضی هم نیستیم که هیچ کشوری در امور داخلی ما دخالت کند. معتقدیم که هرگونه درگیری و اختلافی باید به روش دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز حل شود.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.