دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون: سیستم فنی سازمان آتش نشانی کشور نیازمند توجه و بازنگری دوباره است

‘رامین سمیع زاده’ که شامگاه جمعه با خبرنگار ایرنا گفت و گو می کرد، در خصوص چگونگی بروز آتش سوزی در بازار مبل یافت آباد گفت: بازار مبل ایران در یافت آباد دارای ۱۰۰ هزار متر زیربنا است و به عنوان قطب مبلمان کشور محسوب می شود. بدون شک بروز هرگونه اتفاقی در این مکان می تواند این منطقه را تحت الشعاع خود قرار دهد.

وی در خصوص وقوع آتش سوزی گفت:این حادثه که حدود ساعت ۱۳ شروع آن از سوی سیستم های هشدار دهنده و اطفای حریق مجموعه اعلام شد، احتمالا به دلیل سهل انگاری در تغییر دکوراسیون یکی از واحدهای صنفی این مجموعه رخ داد.

سمیع زاده اضافه کرد: براساس اعلام مدیران و مسوولان بازار پس از شروع آتش، سیستم های هشدار دهنده و اطفای حریق ساختمان به سرعت شروع به کار کرده و مسوولان و دست اندرکاران بازار مبل به سرعت به خروج نیروهای انسانی و حدود ۷۰۰ خودرو موجود در این مجموعه که قابلیت اشتعال داشتند، اقدام کردند که این سرعت عمل باعث می شود خوشبختانه هیچ تلفات انسانی در این حادثه نداشته باشیم.

سمیع زاده در ادامه گفت: طبق اطلاعات کسب شده برای اطفای حریق بازار مبل تهران حدود ۱۳۰ آتش نشان از ۱۳ ایستگاه در محل حاضر می شوند و همه می توانند این حضور را تایید کنند، اما نکته قابل توجه که متاسفانه از نگاه برخی افراد دور مانده، محدودیت تجهیزات سازمان آتش نشانی در این حادثه بود.

دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون مبل ایران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از زحمات و تلاش های کارکنان و پرسنل اورژانس،هلال احمر، ستاد مدیریت بحران، بسیج، نیروهای نظامی، انتظامی، مردم منطقه، رسانه های گروهی که با همکاری و همدلی در مهار این آتش تلاش کردند، تشکر و قدردانی کرد.

‘کیوان اقبالیان’ مدیر روابط عمومی بازارهای مبل ایران نیز در واکنش به اخبار منتشره از سوی برخی افراد مبنی بر اینکه بازار مبل دارای امکانات وتجهیزات لازم برای اخطار و اطفای حریق نبود، گفت: با توجه به رعایت استانداردهای لازم در احداث این بنا اعلام می کنم چنین چیزی صحت ندارد و در همان دقایق اول شروع آتش، سیستم هشدار و اطفای حریق شروع به کار کرد و بلافاصله مشتریان، کسبه، مردم و حدود ۷۰۰ دستگاه اتومبیل از مجموعه خارج شد, ضمن اینکه از تاریخ صدور پایان کار این مجموعه ۵ سال نمی گذرد.

وی ادامه داد: قصد ندارم جانفشانی های ماموران سازمان آتش نشانی را زیر سوال ببرم، اما لازم است برای جلوگیری از خسارات حوادث احتمالی آتی اعلام کنم که در این حادثه خودروهای سازمان آتش نشانی در یک زمان ۵ دقیقه تا یک ساعت و نیمه در محل حاضر شدند.

وی یادآور شد: متاسفانه محدودیت های فنی باعث شد تا تلاش نیروهای سازمان آتش نشانی به نتایج مورد انتظار نرسد چرا که اگر امکانات مناسب فراهم بود، اطفای حریق در مدت کمتری مهار می شد.

اقبالیان همچنین به این نکته اشاره کرد که هیچ کس منکر زحمات نیروهای سازمان آتش نشانی نیست اما لازم است که آنان به لحاظ امکانات و تجهیزات بیشتر تقویت شوند.

وی در خصوص سیستم های هشدار و اطفای حریق در بازار مبل ایران نیز گفت: سیستم هشدار اطفای حریق این مکان به درستی و در همان لحظات اولیه شروع آتش عمل می کند و بروز هرگونه ضعف فنی در این خصوص تکذیب می شود.

وی ادامه داد: وظیفه سیستم هشدار اطفای حریق در یک مجموع تجاری این است که حریق را به طور موقت مدیریت می کند تا نیروهای حرفه ای و مجهز یعنی آتش نشانان خود را به محل حادثه برسانند.

** ۱۵۲۸** ** ۱۵۹۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۶۱۳۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.