دخترانی که با عروسک به خانه بخت میروند

2khtaran%20arosaki دخترانی که با عروسک به خانه بخت میروند

ازدواج دختران زیر ۱۵ سال ،مقوله ای که شاید در دنیای امروزی بسیار دور از ذهن برسد،اما بنابر اظهارات مدیرکل آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در سال گذشته ۷۴۴۰ ازدواج در سنین کمتر از ۱۵ سالگی در کشور رخ داده که این رقم برای سه ماهه نخست امسال ۱۸۰۵ ازدواج است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران به نقل از شفاف، «ازدواج‌ کودکان زیر ۱۰ سال در کشور پس از مراجعه به دادگاه و طی کردن فرایند قانونی و با اخذ مجوز از دادگاه به ثبت می‌رسد.»این سخنان اظهارات مدیرکل آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال است که بنا بر آن دخترانی در کشور ما هستند که در سن وسالی که هم سن و سالان آنها تمام دغدغه اشان یک عروسک است زیر بار مسئولیتی می روند که کمر شکن خواهد بود.

علی اکبر محزون ، با بیان اینکه آمار ازدواج‌های کودکان زیر ۱۰ سال در کشور با آمار ازدواج‌های افراد کمتر از ۱۵ سال تجمیع شده است، اظهار کرد: سازمان ثبت احوال تنها آمار ازدواج‌هایی را که زیر سن قانونی یعنی ۱۵ سال انجام می‌شود را در دست دارد والبته این ازدواج‌ها با مجوز دادگاه به ثبت می‌رسد.

اما به راستی آیا یک دختر ۱۰ ساله توان رویارویی با یک زندگی را خواهد داشت؛ امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه که از این مقوله با عنوان پیشرسی ازدواج یاد می کند در گفتگو با شفاف می گوید:در حال حاضر متاسفانه همچنان شاهد این روند به خصوص درشهرهای جنوبی کشور هستیم ،ازدواج هایی که اکثرا به اجبار صورت می گیرد و عواقب ناگواری را به دنبال دارد.

اگر چه برخی تئوری های اقلیمی مبنی بر بلوغ زودرس در مناطق گرمسیری است ،اما بازهم شاهد عواقب سو همچون خودکشی دختران به دنبال این ازدواج ها هستیم.پیامد های سوء که ملموس ترین آنها خودکشی است و سست شدن بنیاد خانواده به دلیل نبود زنانی که آمادگی ساماندهی امور را دارا باشد،پایین ماندن سطح تحصیلات،مرگ ومیر های ناشی از بارداری های زیر ۱۸ سال و تولد فرزندانی نارس وافزایش فساد و رابطه های نامشروع و….از دیگر مشکلات است.

وی وجود چنین ازدواج هایی را ناشی از فقر فرهنگی و اقتصادی می دانست در ادامه افزود:متاسفانه در بسیاری از موارد خانواده ها به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی حاضر به ازدواج دختران خود در سن های پایین می شوند تا بلکه کمی از بار مالی خانواده کاسته شود.البته قوانین قومی و قبیله ای که در برخی از نواحی حاکم است نیز بسیار موثر است ؛قوانینی که بر طبق آن برای ازدواج دختر اجازه پسر عمو لازم است چرا که این دو به نام هم بوده اند! و در همین راستا قتل ها و درگیری های ناموسی زیادی رخ می دهد.

قرایی ایجاد برخی بن بست های قانونی و سخت گیری ها در پیشگیری از این امر مثمر ثمر دانست و گفت :البته در کنار آن فرهنگ سازی نیز ازاصلی ترین نیازها به شمار می رود و روحانیون در تاثیر گذاری آن پر رنگ ترین نقش را دارا هستند چرا که در این باورها در رفتار قومی و ناحیه افراد ریشه دوانده است و اطلاع رسانی و آگاهی دادن توسط روحانیون که مورد قبول مردم هستند مثمر ثمر ترین راه است.

در کنار ذکر پیامدهای سوء ناشی از ازدواج در سنین پایین باید تبعات نامطلوب ناشی از بالا بودن سن قانونی ازدواج را نیز یادآور شد؛ واقعیت کاهش سن بلوغ جنسی که امروزه بسیاری از کارشناسان بر آن اذعان دارند، مستلزم پیش­ بینی حداقلی از سن ازدواج است که با واقعیت­ های جامعه سازگاری داشته باشد. در حقیقت همان­ گونه که پایین آوردن حداقل سن ازدواج می تواند آثار نامطلوب بسیاری داشته باشد، افزایش یک­باره سن ازدواج نیز ممکن است به نادیده گرفتن وضعیت آن عده از جوانانی منجر شود که به بلوغ جسمی و آمادگی برای ازدواج رسیده، اما فاقد حداقل سن قانونی‌اند و این امر چه بسا آثار نامطلوب بسیاری از جمله افزایش آمار ازدواج های بدون ثبت قانونی یا رشد نابهنجاری­ های روانی و اخلاقی را در این سنین به همراه داشته باشد؛ بنابراین هرگونه قانون گذاری برای حداقل سن ازدواج، مستلزم بررسی تمامی جوانب حـقوقی، اجتـماعی، اقتصادی، اخـلاقی، روانی و زیستی این امر و تعیین حداقل­ های لازم متناسب با واقعیت­ های مزبور می‌باشد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.