دختران نوجوان، قربانیان اصلی تجاوز در افغانستان

65-36.jpg

مقامات کمیسیون حقوق بشر در افغانستان در مورد افزایش قتل‌های ناموسی و پرونده‌های تجاوز در این کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که در طول شش ماه اول سال جاری حداقل ۱۰۰ مورد قتل ناموسی و پرونده تجاوز در این کشور به ثبت رسیده است.

بر اساس اظهارات مقامات این کمیسیون در طول این مدت ۶۰ مورد قتل ناموسی و ۳۳ مورد تجاوز گزارش شده که موجب بروز نگرانی‌هایی شده است.

کمیسیون در ادامه هشدار داده است که خشونت علیه زنان در افغانستان افزایش چشمگیری داشته است و آنها در حال تلاش برای جلوگیری و مبارزه با این مساله هستند.

ثریا سوبرنگ، فعال حقوق زنان این کمیسیون در این‌باره گفت: قتل‌های ناموسی در بیشتر موارد توسط یکی از اعضای خانواده به ویژه همسران صورت می‌گیرد و اغلب قربانیان سوء استفاده‌های اخلاقی در افغانستان، دختران زیر ۱۸ سال هستند.

وی اعلام کرد که کمیسیون در حال انجام تحقیقات برای پیدا کردن دلایل اصلی افزایش خشونت‌ها علیه زنان جامعه‌اش است.

خانم سوبرنگ می‌گوید: بی‌شک‌ قربانیان اصلی این حوادث دختران و زنان بی‌پناه افغان هستند؛ در حالی که مجرمان اغلب افراد بانفوذ، پولدار و مسلح هستند.

وی یادآور شد که بسیاری از مقامات دولتی پشت پرونده‌های خشونت علیه زنان قرار دارند.

بر اساس گزارش وب‌سایت خامه‌پرس، کمیسیون حقوق بشر علاوه بر این در مورد عدم مجازات عاملان این پرونده‌ها و آزاد ماندن مجرمان ابراز نگرانی کرده است.

سوبرنگ معتقد است که فقدان سیستم قضایی کارآمد، افزایش فساد مالی و بی‌سوادی از دلایل اصلی افزایش جرایم خشونت‌آمیز علیه زنان افغان است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.