دختر پاکستانی قربانی تازه طالبان

جام جم آنلاین: اصلا برایشان فرق نمی‌کند مخالف‌شان زن، مرد، پیر یا جوان و حتی نوجوان باشد. فقط کافی است یکی در یک گوشه کشوری همچون پاکستان از مواضع، کارها و اقدامات شنیع طالبان انتقاد کند. پاسخ تنها یک چیز است: ترور و حذف فیزیکی مخالف. برای این گونه اقدامات‌شان هم تا دلتان بخواهد توجیه دارند.

یک‌بار می‌گویند طرف از راه اسلام خارج شده، یک‌بار می‌گویند مخالف جهاد و مبارزه است و در نهایت هم با صراحت تمام اعلام می‌کنند کسی حق انتقاد از ما را ندارد.

کم نبوده و نیستند کسانی که قربانی برداشت اشتباه طالبان و القاعده از دین و دنیا شده‌اند؛ افرادی که از دین اسلام تنها جهاد و جنگ را فهمیده‌اند، آن هم به صورت کاملا اشتباه و ناقص.

معلوم هم نیست قرار است چند نفر دیگر قربانی این سوء برداشت شوند. دیروز دختری از سرزمین پاکستان به نام بی‌نظیر بوتو قربانی این سیاست‌ها شد و امروز دختری نوجوان به نام «ملالی یوسف زی» مورد اصابت گلوله آنها قرار گرفت و تا پای مرگ هم رفت. ماجرا به دو روز پیش باز می‌گردد.

ملالی مثل هر روز مدرسه را ترک کرد و همراه دوستانش خانه را با پای پیاده در پیش گرفت. هنوز چند قدم از مدرسه دور نشده بود که مردی سراغ ملالی را از چند نفر می‌گیرد و آنها نیز این دختر نوجوان ۱۴ ساله را به او نشان می‌دهند. چند ثانیه بعد صدای شلیک چند گلوله همهمه عجیبی در کوچه مدرسه ایجاد می‌کند. یک گلوله به گردن ملالی اصابت کرد و چند گلوله دیگر نیز دوستانش را مجروح کرد.

اما چرا؟ ملالی کیست؟ وی چندی پیش جایزه صلح ملی پاکستان را دریافت کرده بود و همچنین نامزد دریافت جایزه بین‌الملی صلح کودکان بود.

چند ساعت بعد احسان‌الله احسان، سخنگوی طالبان ضمن به عهده گرفتن این حادثه، دلیل چنین اقدامی را این گونه توصیف کرد: «این دختر از طالبان و جهاد انتقاد می‌کرد. به این دلیل، ما او را هدف حمله قرار دادیم».

سخنگوی طالبان پاکستانی افزود: «این هشداری برای آنهایی است که می‌خواهند جای پای او گام بردارند و صدای‌شان را علیه ما بلند کنند.» البته روز گذشته در خبرها اعلام شد عمل جراحی ملالی موفقیت‌آمیز بوده و گلوله از بدن وی خارج شده است. با این حال طالبان پاکستان دیروز هم اعلام کرد در صورت زنده ماندن ملالی، باز هم ممکن است وی را به قتل برسانند.

حسین خلیلی – ‌گروه بین‌الملل


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.