درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال آینده ۵۰ درصد افزایش یافت

رییس مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت : سقف درآمد‌های مالیاتی از ۴۵۴ هزار میلیارد تومان امسال به ۶۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که این به معنای رشد ۵۰ درصدی در مجموع درآمد‌های مالیاتی در سال آینده است.

درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال آینده ۵۰ درصد افزایش یافت

به گزارش ممتاز نیوز، مهدی موحدی رییس مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: سقف درآمد‌های مالیاتی از ۴۵۴ هزار میلیارد تومان امسال به ۶۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که این به معنای رشد ۵۰ درصدی در مجموع درآمد‌های مالیاتی در سال آینده است.

 مشاغل نگران نباشند، پایه مالیاتی جدید و افزایش نرخ نداریم

موحدی بک‌نظر درباره مالیات ۶۸۰ هزار میلیارد تومانی در بودجه ۱۴۰۲ و نگرانی‌ها درباره افزایش مالیات کسبه و اصناف اظهار داشت: میزان مالیات مصوب در بودجه سال ۱۴۰۱ چیزی حدود ۴۵۴ هزار میلیارد تومان بوده و در بودجه سال ۱۴۰۲ طبیعتا با توجه به رشد متعارف ارقام کلان بودجه در بخش هزینه‌ای و درآمدی، باید میزان درآمد‌های مالیاتی هم افزایش پیدا کند.
وی تاکید کرد: هنوز جمع‌بندی نهایی در دولت انجام نشده، اما فعلا نظر دولت بر این است که سقف درآمد‌های مالیاتی دربودجه سال آینده ۶۸۰ هزار میلیارد تومان باشد بنابراین سقف درآمد‌های مالیاتی از ۴۵۴ هزار میلیارد تومان امسال به ۶۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که این به معنای رشد ۵۰ درصدی در مجموع درآمد‌های مالیاتی در سال آینده است.
رییس مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: بخش قابل توجهی از این افزایش ۵۰ درصدی به دلیل تورم سالانه کشور است که پیش‌بینی می‌شود تورم سالانه بالای ۴۰ درصد باشد بنابراین اگر ۱۰ درصد باقیمانده از افزایش درآمد‌های مالیاتی ناشی از اقدامات مالیاتی در ابعاد مختلف باشد به افزایش ۵۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی می‌رسیم. از این رو دولت فعلا به دنبال پایه‌های جدید مالیاتی نیست و پایه جدید مالیاتی در بودجه سال آینده معرفی نشده است و نرخ مالیات همان نرخ سنوات گذشته است و تلاش شده صدمه‌ای به حوزه تولید و بخش واقعی اقتصاد وارد نشود.
موحدی بک‌نظر ادامه داد: با توجه به میزان سهمی که درآمد‌های مالیاتی در کل هزینه‌های کشور دارد که این سهم به حدود ۵۰ درصد می‌رسد تلاش می‌شود این سهم ۵۰ درصدی در سال آینده هم حفظ شود.
وی افزود: البته این میزان افزایش درآمد‌های مالیاتی تنها به افزایش نرخ تورم متکی نیست و نگاه ما بر این است که معوقات مالیاتی یا فرار مالیاتی را به درآمد‌های مالیاتی تبدیل کنیم و این درآمد‌های مالیاتی با توجه به تجربیات و اقدامات موفق سازمان امور مالیاتی در سال جاری در حوزه شناسایی فرار مالیاتی یا مودیان جدید محقق شود.
رییس مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: فرض بر اینکه نتوانیم فرار مالیاتی را هم شناسایی کنیم، بخش قابل توجهی از این افزایش، به دلیل رشد نرخ تورم است، اما به این دنبال نبوده که به اندازه نرخ تورم مالیات را افزایش دهیم بلکه با روش‌هایی و راه‌حل‌هایی اقداماتی در جهت شناسایی مودیان جدید و کاهش فرار مالیاتی و شناسایی فرصت و ظرفیت‌های خفته مالیاتی درآمد‌ها را افزایش دهیم.
موحدی بک‌نظر تاکید کرد: صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی نگران نباشند و قرار نیست این افزایش درآمد‌های مالیاتی از محل افزایش نرخ‌ها باشد و فعلا دولت به دنبال افزایش پایه‌های جدید مالیاتی نیست و احتمال دارد طبق سنوات گذشته در بخش‌هایی از اقتصاد که در رکود هستند کاهش ۵ درصدی نرخ مالیات اعمال شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.