درآمد شهرداری از اجرای طرح تفصیلی چند میلیارد می‌شود؟

۱۸اردیبهشت،

به گزارش نوساز، هیربد معصومی، معاون سابق شهرسازی شهردار تهران و کاندیدای شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه طرح تفصیلی شهر تهران با اصول علمی تدوین شده و از نظر درآمدی نیز مشکلی برای شهر ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: یکی از دلایلی که سبب شد به خود اجازه دهم تا نامزد انتخابات شورای شهر شوم، زحماتی که برای تدوین این طرح در دوره مسوولیت خود در شهرداری کشیده بودم و حس کردم باید برای پاسداری از سیاست‌های طرح تفصیلی و نظارت بر اجرای آن و جلوگیری از هرگونه دخل‌وتصرف در مفاد آن، باید به این عرصه وارد شوم.

تهران اصلا نیازی به کمیسیون ماده ۵ ندارد

درآمد دوبرابری شهرداری تهران با اجرای بدون دخل و تصرف طرح تفصیلی

وی که مدعی است طرح تفصیلی شهر تهران را بزرگ کرده و بیش از ۳۰ جلسه شورای شهر با حضور وی مفاد این طرح بررسی شده است، اعتقاد دارد که شهر تهران اصلا نیازی به کمیسیون ماده ۵ ندارد تا به صورت موردی برای بعضی از اراضی شهری تصمیم‌گیری کند.

معصومی در این باره توضیح داد: مدعی هستم که اگر طرح تفصیلی شهر تهران به شکل دقیق و بدون هرگونه دخل و تصرف و تصمیمات کمیسیون ماده ۵ اجرایی شود، می‌تواند ۲۰ هزار میلیارد تومان برای شهر درآمد ایجاد کند. اما برای رسیدن به این نقطه باید شهرداران مناطق و معاونان شهرسازی تحت آموزش قرار گیرند. به نظر می‌رسد همکاران شهرداری در مناطق، هنوز به حد کافی با ظرفیت‌های این طرح آشنایی ندارند.

معاون سابق شهرداری تهران با بیان اینکه طرح تفصیلی شهر تهران با طرح‌های تفصیلی متداول متفاوت است، خاطرنشان کرد: معمولا اجرای طرح‌های تفصیلی پس تهیه و تصویب و ابلاغ آغاز می‌شود، اما در تهران از آنجا که طرح جامع در سال ۸۶ به تصویب رسیده بود، همزمان با تدوین طرح تفصیلی و حک و اصلاح جزییات طرح تفصیلی شهر تهران، اجرای آن به صورت پایلوت در مناطق آغاز شد.

سقف افزایش جمعیت تهران در طرح تفصیلی، ۱۰ درصد است

معاون سابق شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه هیچ طرح تفصیلی در کشور، مردم را به نوسازی تشویق نمی‌کند، اظهار کرد: در طرح تفصیلی شهر تهران تمهیدات ویژه‌ای برای تشویق مردم به نوسازی بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شد و البته تاکید کردیم که این اقدامات نباید جمعیت پایتخت را بیش از ۱۰ درصد افزایش دهد. این سیاستی بود که در زمان تدوین ضوابط طرح مدنظر ما بود اما اینکه در زمان اجرا چه اتفاقی افتاده را در جریان نیستم.

به گزارش ایسنا، البته معاون سابق شهردار تهران در حالی از اجرای پایلوت طرح تفصیلی شهر تهران پیش از ابلاغ آن سخن گفت که در زمان مسوولیت خود در شهرداری، در واکنش به اظهارات رییس کمیسیون عمران شورای شهر مبنی بر اینکه مناطق پیش از ابلاغ طرح تفصیلی فراخوان داده‌اند و رسما از مردم دعوت کرده‌اند که قبل از اجرایی شدن این طرح، پروانه ساختمانی دریافت کنند تا از تراکم بیشتری برخوردار شوند، گفته بود که مناطق نمی‌توانند طرح تفصیلی را پیش از ابلاغ اجرا کنند .

افزون بر این اخیرا حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران از مسیر نادرست شهرسازی در پایتخت و ساخت‌وسازهای بی‌رویه انتقاد و تاکید کرد که بیشترین آسیب شهر تهران ناشی از کمیسیون ماده ۵ است که عوارض غیرقابل بازگشتی در حوزه کالبد شهر داشته است، در حالی که شهرداری می‌توانست از روش‌هایی به جز تراکم فروشی و آسیب به شهرسازی تهران درآمد برای شهر ایجاد کند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: طرح اولیه شورای شهر تهران واقعا بر مبنای کار کارشناسی بود و برای همه محلات شرایط مشخصی را دیده بودیم اما در این میان مجموعه‌ای به عنوان کمیسیون ماده ۵ همه چیز را خراب کرده و می‌کند و متاسفانه بیشترین آسیب شهر تهران به این کمیسیون بر می‌گردد و آسیب‌هایی که در این ۱۰ سال عارض شهر تهران شده آسیب‌های است که غیر قابل بازگشت است.

شکیب ادامه داد: در حالی که هنوز جوهر امضای طرح تفصیلی و طرح جامع خشک نشده، شهرداری تهران برای محدوده‌ای که فضای سبز تعیین شده مجوز احداث چندین برج را به یک تعاونی می‌دهد و بعد از اشکال شورا می‌گویند تایید کمیسیون ماده ۵ را دارد و در این کمیسیون همه اقدامات غیر قانونی لباس قانون به تن کند، نمی‌تواند شورا راه به جایی ببرد. اما باید دانست که این عارضه‌ها برای شهر می‌ماند و مردم بسیار خوب این چیزها را می‌بینند.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.