درآمد فروش ۱۴ هزار بشکه نفت میدان مبارک کجا رفته؟

بر اساس گزارش تفریغ بودجه ۸۹ که از سوی دیوان محاسبات کل کشور در اختیار کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، ۱۴ هزار و ۶۹۴ بشکه از نفت میدان مبارک در محاسبات شرکت ملی نفت لحاظ نشده است و دیوان محاسبات این کار را مغایر با حکم جزء الف بند۴ بودجه ۸۹ اعلام کرده است.

جزء الف بند ۴ بودجه ۸۹ حاکی است: 

وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط مکلف است با رعایت جزء (د) این بند ارزش نفت تولیدی (نفت خام و میعانات گازی) از کلیه میدانهای نفتی و گازی کشور توسط وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط و شرکتهای تابعه و وابسته به آن و همچنین پیمانکاران طرف قرارداد را پس از وضع و کسر معادل چهارده درصد (۱۴%) از ارزش آن به عنوان سهم وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط (پس از کسر هزینه‌ها، معاف از مالیات و تقسیم سود سهام)، معادل هشتاد و شش درصد (۸۶%) بقیه را به حساب بستانکار دولت (خزانه‌داری کل کشور) منظور و به شرح مقررات این بند با دولت (خزانه‌داری کل کشور) تسویه حساب کند. در مورد نفت تولیدی از میادین مشترک با کشورهای همسایه، سهم دولت هفتاد و پنج درصد (۷۵%) و بیست و پنج درصد (۲۵%) سهم وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه (پس از کسر هزینه‌ها، معاف از مالیات و تقسیم سود سهام) خواهد بود.

قیمت نفت، برای نفت صادراتی از مبادی اولیه، قیمت معاملاتی یک بشکه نفت در هر محموله و برای نفت تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی معادل نود و پنج درصد (۹۵%) متوسط بهای محموله‌های صادراتی نفت مشابه در هر ماه شمسی خواهد بود. 

بر این اساس به نظر می رسد شرکت ملی نفت درآمد ناشی از فروش ۱۴ هزار بشکه از نفت میدان مبارک را برای واریز به خزانه در محاسبات خود وارد نکرده است. ارزش این میزان نفت در صورت صادرات و تحویل به داخل متفاوت خواهد بود.

ارزش صادراتی هر بشکه نفت خام در بودجه ۸۹ بیش از ۶۰ دلار در نظر گرفته شده بود اما متوسط قیمت جهانی نفت بر خلاف پیش‌بینی‌ها در سال ۸۹ رشد قابل توجهی را نشان داد.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.