درباره اختیارات ریاست جمهوری کوتاهی نمی‌کنم/ برای وحدت تلاش می‌کنم

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از واحدمرکزی خبر، محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر شامگاه روز جمعه با حضور در جمع میلیونی مردم مصر در میدان التحریر قاهره که از بیشتر شبکه های تلویزیونی از جمله تلویزیون المصریه پخش شد با شعار دهندگان میدان التحریر همصدا شد و شعار «انقلابیون- آزادگان تا پایان ادامه می دهیم» را فریاد زد. تجمع کنندگان در حالی که از حضور مرسی به وجد آمده بودند از او در میدان التحریر استقبال و به شدت ابراز احساسات کردند.

 رئیس جمهور منتخب مصر گفت: ای مردم بزرگ مصر! ای عزیزان بزرگ! ای مردم شریف مصر! ای مردم کهن مصر! ای حاضران در میدان انقلاب، میدان آزادی و میدان التحریر! ای کسانی که اکنون در همه میدان های مصر حاضرید! ای کسانی که اکنون در همه روستاها، شهرها، استان های مصر حضور دارید! ای کسانی که اکنون مرا در خانه ها مشاهده می کنید و ای کسانی که این صحنه را شاهد هستید! ای جهان آزاد! ای عرب ها، ای مسلمانان، ای عزیزان، ای ملت مصر و ای خواهران و برادران! ای پسران و دختران! ای مسلمانان مصر! ای مسیحی های مصر! ای شهروندان عزیزی که در هر جایی حضور دارید! ای مصریهای داخل و خارج! شما برای من عزیز، گرامی و شریف هستید. ما امروز اینجا به همه جهان اعلام می کنیم که این مصر است. اینها مصری هستند. اینها انقلابیون اند. اینها همان کسانی اند که این حماسه و انقلاب را رقم زدند. این میدان شهداء است. این ارواح آنهاست که در فضای ما، میدان التحریر، میدان انقلاب، میدان شهدا و همه میدان های شهدا و همه استان های مصر در جمع ما حاضرند.

ای عزیزان! ای مردم عظیم الشان مصر! پیش از اینکه سخنان برآمده از قلبم را به شما بگویم، می گویم که عصر روز یکشنبه گذشته زمانی که نتیجه انتخابات اعلام شد و کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری- به فضل خدا و به اراده شما- اعلام کرد من رئیس جمهور مصر باشم برای من افتخار و وظیفه ای است که به آن مباهات ورزم و بر دوش کشم. عصر آن روز خطاب به همه مردم مصر سخن گفتم و از استان ها و بسیاری از گروه های مصری سخن گفتم، اما فراموش کردم و از برخی استان ها و گروه های مهم مصری یاد نکردم و از آنها تقدیر نکردم و مورد احترام قرار ندادم. اما اکنون در اینجا به همه مردم و فرزندان مصر، کسانی که شیطان سبب شد ذکر نام آنها را در استان های مصر مانند دمیات، بحیره، قاهره، جیزه فراموش کردم، سلام و درود می فرستم. آنها بی شک، مانند استان ها و گروه هایی که یاد کردم نزدیکان من و عزیزان من هستند. به همه گروه های مصر درود می فرستم و تاکید می کنم که علاوه بر کسانی که روز یکشنبه ذکر آنها رفت از اهل فن (متخصصان)، مبتکران و اصحاب فرهنگ، رسانه های مخلص مصر، عزیزان، برادران و خواهران تقدیر و تشکر می کنم. همچنین از (کارکنان) بخش گردشگری تشکر می کنم.


محمد مرسی در ادامه سخنان خود گفت: میدان التحریر شاهد تولد جدید مصر آزاد است. امروز در کنار شما به همه انقلابیون مصر در همه میدان های مصر درود می فرستم. همه شما را بسیار دوست دارم. پیش از شما به شهداء درود می فرستم که با فداکاری بزرگ درخت انقلاب و آزادی را سیراب کردند. درخت انقلاب را ده ها سال پیش و ابتدای قرن گذشته مردان بزرگی کاشتند و خون شهداء آن را در دهه بیست، سی، چهل، پنجاه و شصت سیراب کردند و تو چه دانی که قرن شصت چیست؟ پس از آن دوره، (مسیر انقلاب) دهه به دهه و پس از ظلم و ستم طولانی و شب سیاهی که تا بیست و پنج ژانویه دو هزار و یازده ادامه یافت.


وی ادامه داد: همچنین به همه مجروحان شریف انقلاب، خانواده های آنها، خانواده های شهدا و مجروحان سلام و درود می فرستم. به هر کسی که به کشور و میهنش و در راه نهضت آن فداکاری کرد سلام و درود می فرستم. ای انقلابیون پایمرد که شامل همه زنان، کودکان و دختران هستید، به شما می گویم که انقلاب به اهدافش خواهد رسید و ادامه خواهد یافت. امروز در اراده واضح کل مردم مصر در رئیس جمهور منتخب که کشتی کشور را هدایت می کند متبلور شده است. او (رئیس جمهور) پیش از آن انقلاب را با مسئولیتی که داشت هدایت می کرد و امروز در برابر انقلابیون ایستاده و جلودار مسیر آنهاست و این مسئولیت را در برابر خداوند و آنها برعهده دارد تا این انقلاب در تحقق بخشیدن به همه اهدافش پیروز شود. امروز در برابر شما و همه مردم مصر به اینجا آمده ام زیرا کاملا ایمان دارم که شما منبع قدرت هستید و مشروعیتی هستید که هیچ مشروعیت و قانونی فراتر از آن نیست. شما صاحب و منبع قدرت هستید. شما مشروعیت هستید. کسی که به غیر از شما وابسته باشد خسران می بیند. کسی که با اراده شما اراده و حرکت کند موفق می شود. ما می خواهیم کشورمان موفق شود.
من به اینجا آمده ام زیرا کاملاً می دانم که شما منبع قدرت و مشروعیتی هستید که فراتر از همه هستید. شما فراتر از همه هستید. احدی، هیچ موسسه ای، هیچ کمیته ای و طرفی فراتر از اراده شما نیست. ملت منبع کل قدرت است، حکومت می کند، تصمیم می گیرد و عزل و نصب می کند. از این رو، امروز نزد مردم مصر آمده ام. همه اکنون صدای من را می شنود. همه مردم، وزارتخانه ها، دولت، ارتش، پلیس، زنان و مردان مصر در داخل و خارج می شنوند. هیچ قدرتی فراتر از این قدرت (مردم) نیست.


محمد مرسی در این هنگام میکروفون را کنار نهاد و در حالی که با دستانش تجمع مردم را نشان می داد فریاد زد «هیچ قدرتی فراتر از این نیست.» شما منبع قدرت هستید. شما صاحب اراده اید. شما منبع این قدرت اید و به هر کسی که بخواهید آن را واگذار و از هر کس که بخواهید آن را سلب می کنید. امروز بدون لباس ضد گلوله (جلیقه ضد گلوله) به اینجا نزد شما و نزد ملت مصر آمده ام. من به فضل خداوند و فضل شما ایمان دارم. من از کسی جز خداوند هراسی ندارم. من هزار بار به شما تکیه دارم. برای همین پس از اینکه شما مردم مصر مسئولیت بر دوش من نهادید به نزد شما آمده ام تا بار دیگر با شما عهد ببندم و به شما یادآور شوم که من همیشه پس از خداوند از شما کمک و تایید خواهم گرفت. آیا شما نیز آماده هستید؟ از شما سؤال می کنم که آیا با من هستید؟ ما باید همه حقوق خود و حقوق شما را بگیریم. تا زمانی که اراده شما پس از اراده خداوند این چنین باشد، هیچ کسی، هر کس که باشد، چیزی از حقوق شما نخواهد کاست.


مرسی گفت: ای مردم بزرگ مصر! من اکنون پیش از اینکه در برابر هر طرف و ارگان دیگری بایستم و پیش از هر گونه اقدامی در برابر شما می ایستم و به شما می گویم که ای مردم عظیم ! ای کسانی که در همه میدان ها حضور دارید! ای کسانی که اکنون در همه منازل بیننده این صحنه هستید! ای کسانی که مرا انتخاب کرده اید و ای کسانی که با من مخالفت کردید! من به طور یکسان و مساوی متعلق به همه شما هستم. هیچ حقی از حقوق کسانی که به من نه گفتند و هیچ حقی از حقوق کسانی که به من بله گفتند کاسته نخواهد شد. این است دمکراسی. مرحله اول پایان یافت و ما به سوی سازندگی پیش می رویم. ای ملت عظیم مصر! من پیش از هر ارگان و نهاد دیگری در پیشگاه شما ایستاده ام و با صدای بلند در برابر کسانی که اینجا یا استان ها، شهرها و روستای دیگر حضور دارند می گویم شما اصل و پایه هستید و دیگران نماینده (عامل) شما هستند و اگر نماینده یا عامل از میان شما برود به شما که اصل هستید باز می گردیم. با خداوند و با شما عهد می بندم. به خداوند عظیم سوگند می خورم که مخلصانه از نظام جمهوری محافظت کنم و به قانون اساسی و قانون عادی احترام قائل شوم و در جهت منافع مردم به طور کامل تلاش کنم و استقلال کشور و تمامیت اراضی آن را حفظ کنم. من در پیشگاه شما سوگند یاد می کنم.

وی خطاب به مردم گفت: ای مردم مصر! ای ملت مصر در سراسر کشور! با خداوند و با شما عهد می بندم. در پیشگاه شما و جهانیان عهد می بندم که به این سوگند وفادار باشم. با شما عهد می بندم که هر لحظه در کنار شما برای وحدتمان و تقویم قدرتمان تلاش کنم. تاکید می کنم که با هر تلاشی برای کاستن از قدرت مردم یا نمایندگان آن مخالفت می کنم. برای همه شما تاکید می کنم که من به عنوان رئیس جمهور همه مردم مصر و پس از تدابیر قانونی، که مورد احترام است برای گذر از همه موانع تلاش خواهم کرد. با اراده شما تاکید می کنم که با هر گونه تلاشی برای کاستن از قدرت شما مخالفت می کنم. در اینجا واژه مخالفت کافی نیست زیرا من با انتخاب شما تصمیم گیرنده هستم. من با اراده شما تصمیم گیرنده ام. از این رو، تاکید می کنم که قدرت (اختیارات) مردم یا نمایندگان آنها نباید کاسته شود. من درباره هیچ یک از اختیارات رئیس جمهوری کوتاهی نخواهم کرد. من در این باره کوتاهی یا مسامحه نخواهم کرد و اصلاً اختیار چنین کاری را ندارم. من حق ندارم درباره اختیارات و وظایفی که شما بر دوش من نهادید و مرا براساس آن اختیارات انتخاب کردید کوتاهی کنم. این عهدی بین من با شماست. این مفهوم دولت جدید است و به هیچ وجه به این معنا نیست که ما به قانون احترام نمی گذاریم یا فراتر از قانون اساسی، دستگاه قضایی یا نهادهای دیگر هستیم. بین این خواست ما و احترام به قانون اساسی و دستگاه قضایی یا نهادهای دیگر مغایرتی وجود ندارد. به همراه شما و در هر لحظه برای برآورده شدن اهداف کامل انقلاب تلاش خواهم کرد و درباره حقوق آن یا همان طوری که وعده داده ام در حقوق شهدای آن کوتاهی نخواهم کرد. خون شهداء و زخمی شدگان و قصاص آنها دینی بر گردن من است و درباره آن مسامحه و سستی نخواهم کرد.

وی تاکیدکرد: در دوره ریاست جمهوری ام برای وحدت کشور تلاش خواهم کرد و در این باره منافع عالی کشور را بر هر چیز دیگری برتری خواهم داد. بر مبانی حق و عدالت، آزادی، عدالت اجتماعی، لغو، محو و از میان برداشتن هر نوع اشکال ظلم و فساد، تبعیض تلاش خواهم کرد. خداوند ظالم را به سزای اعمالش می رساند. امروز این را می بینیم که خداوند چگونه ظالمان را به ظلمشان گرفتار کرده است
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.