درباره ترور «جان‌اف‌کندی» اینها را نمی‌دانید

گردآوری توسط گروه دانش ممتاز نیوز

ممتاز نیوز به نقل از برترین ها : جان‌اف‌کندی سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، در تاریخ ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی در شهر دالاس تگزاس ترور شد و حدود ۵۰ سال از زمان می گذرد. کندی زمانی که همراه همسرش – ژاکلین کندی – سوار ماشین روباز بود، از ناحیه صورت مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

تقریبا همه دوستداران تاریخ و سیاست و شهروندان آمریکایی به خوبی می دانند قاتل او «لی هاروی آسوالد» بود. آسوالد دو روز بعد در ایستگاه پلیس دالاس توسط «جک روبی» به قتل رسید.

درباره ترور «جان‌اف‌کندی» اینها را نمی‌دانید

در رابطه با این ترور فرضیه های بیشماری وجود دارد. همه دوست دارند بدانند آیا آسوالد تنها تفنگدار این فاجعه بوده است یا افراد دیگری در مکان های دیگر بوده اند که در صورت ناکامی یکی، دیگری کار را تمام کند؟ یا آیا چه کسانی پشت این ترور و توطئه‌چین‌ها اصلی چه کسانی هستند.

هر سال در رابطه با این ترور مسایلی مطرح می شوند اما ۵ مورد را مطرح کرده ایم که شاید تاکنون نشنیده باشید.
 
۱٫    آسوالد برای قتل جان‌اف‌کندی دستگیر نشد

به گزارش برترین ها به نقل از سی ان ان  لی هاروی آسوالد در ساعت ۷ بعداز ظهر همان روز (۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی) یعنی ۴۵ دقیقه پس از قتل کندی، به جرم قتل یک مامور پلیس دالاسی مجرم شناخته و دستگیر شد. اما در ساعت ۱۱ و نیم شب به‌عنوان قاتل رئیس جمهور معرفی شد. او دو رو بعد به زندان محلی منتقل و در آنجا توسط مامور شیفت شب زندان به نام «جک روبی» کشته شد.

درباره ترور «جان‌اف‌کندی» اینها را نمی‌دانید

۲٫    ترور رئیس جمهور در سال ۱۹۶۳ میلادی جرم نظامی نبوده است

با اینکه پیش از جان‌اف‌کندی، ۳ رئیس جمهور دیگر آمریکا به نام های آبراهام لینکلن، جیمز گارفیلد و ویلیام مک‌کینلی نیز ترور شده بودند و کندی چهارمین رئیس جمهور ترورشده به شمار می رفت، اما تا سال ۱۹۶۵ میلادی، کشتن یا اقدام به آسیب رساندن به رئیس جمهور در آمریکا جرم نظامی به حساب نمی آمده است.

درباره ترور «جان‌اف‌کندی» اینها را نمی‌دانید

۳٫    شبکه های تلویزیونی به مدت ۴ روز به حالت تعلیق درآمدند

در ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی، در ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه بعدازظهر – فقط ۱۰ دقیقه پس از اصابت گلوله به صورت رئیس جمهور – CBS نخستین خبر ترور شدن کندی را اعلام کرد. پس از آن، هیچ کدام از سه شبکه تلویزیونی CBS، NBC و ABC اجازه صحبت یا اعلام هرگونه خبری در رابطه با ترور رئیس جمهور را نداشتند. آنها تا ۴ روز اجازه نداشتند اخبار ترور رئیس جمهور را پوشش دهند. ترور جان‌اف‌کندی یکی از طولانی ترین تعلیق های خبری در برنامه های تلویزیونی را در طول تاریخ داشته است و پس از آن باید به حمله ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی اشاره کرد.

درباره ترور «جان‌اف‌کندی» اینها را نمی‌دانید

۴٫    این ترور منجر شد تا برای نخستین و تنها بار در تاریخ آمریکا، یک زن مراسم‌ تحلیف رئیس جمهور‌ را اجرا کند

چند ساعت پس از ترور، معاون دفتر جان‌اف‌کندی – لیندون جانسون – به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد. این نخستین و البته آخرین باری بود که یک زن به نام «سارا گپهاگز» مراسم‌ تحلیف رئیس جمهور‌ را اجرا کرد.

درباره ترور «جان‌اف‌کندی» اینها را نمی‌دانید


۵٫    آسوالد قبلا به کشتن مخالف رئیس جمهور اقدام کرده بود

۸ ماه پیش از اینکه لی هاروی آسوالد به عنوان قاتل رئیس جمهور دستگیر شود، تلاش کرده بود تا سخنگوی ضد کمونیست و ژنرال سابق ارتش ایالت متحده آمریکا – ادوین والکر – را به قتل برساند. والکر پس از استعفا از نیروی ارتش آمریکا در سال ۱۹۶۱ میلادی، به یکی از سخنگوهای اعتراضی به دولت کندی تبدیل شد و به طور علنی تظاهراتی بر عیله دولت برگزار و رهبری کرد. کمیته Warren که در مورد قتل کندی در سال ۱۹۶۳ میلادی تحقیق می کرد، کشف کرد آسوالد یک بار به قتل والکر اقدام کرده اما والکر از این توطئه جان سالم به دربرده است.

درباره ترور «جان‌اف‌کندی» اینها را نمی‌دانید


خبرخوان های ممتاز
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.