دربی ۹۷: فوتبال سیاسی فوتبال نظامی

دو تیم استقلال و پرسپولیس امروز دربی ۹۷ را برگزار خواهندکرد.

دربی ۹۷: فوتبال سیاسی فوتبال نظامی

به گزارش ممتاز نیوز، روزنامه شرق در شماره امروز خود در خصوص دربی پایتخت نوشت: هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر از امروز شروع می‌شود که در حساس‌ترین بازی و از ساعت ۱۶:۱۵ دو تیم استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند تا نودوهفتمین دربی پایتخت را برگزار کنند.

این بازی درحالی قرار است برگزار شود که هر دو تیم بعد از شش هفته در بالای جدول دیده می‌شوند، آن‌هم با فاصله فقط یک امتیاز. پرسپولیس که بعد از سه هفته ناکامی در کسب برد، دو دیدار اخیرش در لیگ برتر را با پیروزی مشابه یک بر صفر سپری کرده، فعلا ۱۴ امتیازی است و در رده دوم جدول ایستاده است.

در آن‌سو، استقلال که با سه برد در هفته نخست، خودش را به صدر جدول رساند، در چهار بازی اخیر در لیگ برتر به نتیجه‌ای بهتر از مساوی دست پیدا نکرده تا نهایتا ۱۳ امتیازی شود و به دلیل تفاضل گل کمتر در مقایسه با یکی، دو تیم دیگر، در رده پنجم جدول بایستد.

ناگفته پیداست که با توجه به همین فاصله و البته پیشتازی سپاهان در رقابت‌های این فصل لیگ برتر، کسب سه امتیاز برای دو تیم ارزشمند است. به غیر از این موضوع، جدال فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی به‌عنوان سرمربیان دو تیم هم از جذابیت‌های نهفته این دیدار است؛ این دو مربی جوان قرار است امروز برای پنجمین بار رودرروی یکدیگر در دربی قرار بگیرند. در تقابل‌های قبلی با اشاره به این قانون که پیروزی در ضربات پنالتی لحاظ نمی‌شود و نتیجه طبق قوانین فیفا، مساوی اعلام می‌شود، دست بالا با یحیی گل‌محمدی است که یک بار برنده شده و سه بار هم مساوی کرده است.

البته که فرهاد مجیدی نشان داده در بردن پرسپولیس در جام حذفی تخصص دارد؛ چون او در همین تقابل‌های رودررو، دو بار یحیی گل‌محمدی را در جام حذفی و در ضربات پنالتی شکست داده که برایش بردی رسمی محسوب نمی‌شود؛ پرسپولیس یک‌بار پیش‌تر، در جام حذفی و در ضربات پنالتی برابر استقلال به برتری رسیده که نتیجه آن دیدار هم در تقابل‌های رودررو مساوی اعلام شده است.

حال شاید همین مورد انگیزه‌ای مضاعف برای سرمربیان دو تیم باشد که سلطه‌شان را به دیگری تحمیل کنند؛ یحیی در پی تداوم صدرنشینی و البته تکرار برتری در بازی‌های لیگ است و فرهاد هم می‌خواهد نشان دهد بردن پرسپولیس در وقت‌های قانونی و البته بازی‌های لیگ را آموخته است. البته فرهاد انگیزه زیادی دارد که بعد از اسفند ۹۶ به این طرف که استقلال در بازی‌های لیگ برابر پرسپولیس برنده نشده، طلسم‌شکنی کند و این افتخار را هم به نام خودش بزند.

با وجود اینکه دیدار امروز همین قدر نکات فنی جذاب دارد ولی مسائل حاشیه‌ای هم مطابق معمول بر آن چیره شده که در اقدامی عجیب، این حواشی این‌بار نه از سوی بازیکنان و کادر فنی بلکه از سوی مدیران دو باشگاه رقم خورده است؛ مصطفی آجرلو، مدیرعامل استقلال از یک سو و مجید صدری، سرپرست مدیرعاملی پرسپولیس از سوی دیگر.

آجرلو در اقدامی بحث‌برانگیز، قبل از دربی، قهرمانی‌های پرسپولیس در سال‌های اخیر را به چهره‌های سیاسی ربط داده و به این نکته اشاره کرده که هنوز هم تعدادی از همین چهره‌های سیاسی دولت قبلی باقی مانده که چوب لای چرخ استقلال می‌گذارند و باید پوست آنها را کند!

مدیرعامل استقلال در این مورد می‌گوید: «‌یک تیمی است و این آدم‌هایی که چنین حرف‌هایی می‌زنند هم مهره‌ها و سربازهای پیاده‌شان هستند. اسم نمی‌آورم اینها سربازهای شطرنج هستند.

یک گروه آن پشت نشسته که مایل نبودم و نیستم که اسمشان را بیاورم و اینها همان جماعتی هستند که نگذاشتند استقلال در پنج، شش سال گذشته قهرمان شود. یک جماعت سیاسی از دولت قبل هستند که نگذاشتند شما قهرمان شوید، اینها دست‌بردار نیستند ولی اشتباه کرده‌اند، پوست‌شان را می‌کنیم!».

 صحبت‌های آجرلو تداوم همان ادعای استقلالی‌هاست که اعتقاد دارند پرسپولیس در سال‌های اخیر به‌واسطه حمایت وزیر ورزش به قهرمانی رسیده است. اشاره آجرلو به تعدادی از چهره‌های سیاسی که از دولت قبلی باقی مانده‌اند هم چندان نیاز به تفسیر ندارد؛

کافی است سری به وزارت ورزش زد و آنهایی که در چارت مدیریتی مسعود سلطانی‌فر بوده و هنوز مشغول به کار هستند را پیدا کرد تا مشخص شود منظور مدیرعامل استقلال چه کسی است. با‌این‌حال سؤالی که این بین مطرح می‌شود، این است که آیا ادعای آجرلو صحت دارد؟ این پرسشی است که هرگز برایش پاسخ روشنی وجود نداشته است. با‌این‌حال، کمی بعد از صحبت‌های مدیرعامل استقلال، این‌بار نوبت به مجید صدری، سرپرست مدیرعاملی پرسپولیس رسید تا با واردکردن اتهاماتی جدید، پیشینه نظامی و ورزشی مدیرعامل رقیب را زیر سؤال ببرد. او از این گفت که دلیلی نمی‌شود اگر فردی از قدرت‌های نظامی و سیاسی‌اش برای قهرمان‌کردن تیمی (پاس) استفاده کرده، بقیه هم چنین کنند.

سرپرست مدیرعاملی پرسپولیس گفت: «‌اگر شما که هم نظامی بودید و هم قدرت سیاسی داشتید، از قدرت خود برای قهرمانی جنجالی پاس در لیگ حرفه‌ای سوم استفاده کردید، دلیلی نمی‌شود که به دیگر تیم‌ها اتهام بزنید. از آن گذشته شاید یک بار مثل پاس تهران بتوان با استفاده از قدرت سیاسی و نظامی قهرمان لیگ برتر شد و دیگر هیچی نشد اما هرگز نمی‌توان با استفاده از نیروهای غیر‌فوتبالی پنج سال پشت‌سر هم قهرمان ایران شد. آقای آجرلو خودتان خوب می‌دانستید تیم‌ دوم تهران را در اختیار گرفته‌اید، باید با این وضعیت کنار می‌آمدید نه اینکه در آستانه دربی چنین گفتار و رفتاری از شما سر بزند و باعث تأسف همگان شود».

حالا هنوز سوت دربی به صدا درنیامده، دسته‌بندی جدیدی در فوتبال ایران شکل گرفته است؛ دسته‌بندی‌ای که یک‌طرفش متهم به سوء‌استفاده از چهره‌های سیاسی است و طرف دیگرش متهم به استفاده از قدرت نظامی. اینکه در این بین حق با چه کسی است هم به اندازه ادعای دو طرف مبهم و پرسش‌برانگیز است. به‌هرروی، در روزهایی که به نظر می‌رسد بازیکنان و اعضای کادر فنی دو باشگاه در تلاش برای حفظ تمرکز و دوری از حاشیه بوده‌اند، دو مدیری که هرکدام با چراغ سبز وزیر ورزش فعلی مشغول به کار شده‌اند، به حواشی‌ای دامن زدند که مشخصا فضای دربی را تحت تأثیر قرار داده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.