درخواست آمریکا از اروپا برای قرار دادن نام حزب‌الله لبنان در لیست سازمان‌های تروریستی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

رییس اداره مبارزه با تروریسم کاخ سفید اعلام نمود، عدم موافقت اروپا با پیوستن iبه آمریکا برای قرار دادن نام حزب‌الله لبنان در لیست سازمان‌های تروریستی، سبب تضعیف تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم می‌شود.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، iبه نوشته روزنامه واشنگتن پست، جان برنان، رییس اداره مبارزه با تروریسم کاخ سفید گفت: اجازه دهید صادقانه بگویم، مقاومت اروپا (در برابر این مسئله) کار را برای سایر کشورها برای دفاع از خود و شهروندانشان سخت‌تر می‌کند.

وی حزب‌الله لبنان را در صدر فهرست چالش‌های امنیتی مشترک آمریکا و اروپا دانست.

رییس اداره مبارزه با تروریسم در کاخ سفید همچنین مدعی شد: حزب‌الله لبنان علاوه بر فعالیت‌های تروریستی، iبه آموزش‌های نظامی شبه‌نظامیان در یمن و لیبی نیز می‌پردازد!

دولت اوباما پیش از این حزب‌الله لبنان را iبه آموزش مخالفان دولت بشار اسد متهم نموده بود. اوایل سال جاری میلادی نیز دولت اوباما حزب‌الله لبنان را iبه تسهیل انتقال محموله‌های اسلحه برای جدایی‌طلبان یمن متهم نمود.

آمریکا اولین بار در سال ۱۹۹۵، حزب‌الله لبنان را iبه عنوان یک سازمان “تروریستی جهانی” نامید و iبه مصادره حاویی‌های آن در آمریکا پرداخت و از هرگونه کمک‌ مالی iبه آن جلوگیری نمود.

این در حالی است که کشور‌های اروپایی نظر انگلیس و هلند اعلام نمودند که باید همانند سایر کشور‌های اروپایی عمل نمایند که می‌گویند هیچ مدرک ملموسی‌ مبنی بر اینکه حزب‌الله لبنان اعمال تروریستی انجام می‌دهد وجود ندارد.

کشور‌های اروپایی تحت امر فرانسه گفتند که انتساب نام “تروریست” بر حزب‌الله لبنان سبب تضعیف روابط این کشور‌ها با لبنان می‌شود چرا که حزب‌الله در این کشور خدمات اجتماعی گسترده‌ای ارائه داده و یک جناح سیاسی در این کشور محسوب‌ می‌شود.

اما دولت اوباما و اسراییل و بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا اخیرا تلاش‌های خود را برای افزایش فشار بر اروپا بیشتر نموده‌اند.

برنان که در موسسه امور اروپایی و بین‌المللی دوبلین سخن می‌گفت، اظهار داشت بر اساس شرایط کنونی کشورهایی که مظنونان حزب‌الله لبنان را iبه اتهام توطئه چینی در اروپا دستگیر می‌کنند نمی‌توانند آنها را iبه اتهام دست داشتن در امور تروریستی محاکمه نمایند.

وی همچنین از باجی که گروه‌های تروریستی و دزدان دریایی iبه واسطه اقداماتشان می‌خواهند iبه عنوان چالش دیگری یاد نمود که دولت‌های اروپایی و بعضی اشخاص با پرداخت آن iبه چنین رفتارهایی دامن می‌زنند.

به گفته برنان القاعده و گروه‌های وابسته iبه خصوص در آفریقا عملیات‌ آدم‌ربایی خود را افزایش داده و تلاش‌های خود را برای کسب درآمد از این طریق افزایش داده‌اند.

وی گفت که القاعده و گروه‌های مرتبط با آن از سال ۲۰۰۴ تاکنون با استفاده از این باج‌ها توانسته‌اند ۱۲۰ میلیون دلار در آمده داشته باشند و دزدان دریایی سومالی نیز تنها در سال ۲۰۱۱، ۱۴۰ میلیون دلار درآمد کسب نموده‌اند.

برنان گفت که پرداخت باج که بسیاری از آن‌ها از سوی اروپایی‌ها صورت می‌گیرد سبب افزایش جرم و جنایت، خشونت و تروریسم می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.