درخواست ایران برای افزایش واردات گاز از ترکمنستان

۲۰ آبان ،

186-5.jpg

ایران برای تامین گاز مورد نیاز خود در زمستان و شرایط اضطراری از ترکمنستان درخواست کرد حجم صدور گاز را تا ۴۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد.

به گزارش تفسیری خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تولید گاز ایران در حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز است و طبق اعلام شرکت ملی گاز ایران پیک (اوج) مصرف گاز در فصل زمستان نیز ۶۰۰ میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است.

از سوی دیگر رئیس مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز از افزایش هشت درصدی مصرف گاز امسال نسبت به سال قبل خبر داده است.

با توجه به این که تولید گاز از فازهای تازه پارس جنوبی هنوز محقق نشده، معاون وزیر نفت از درخواست ایران از ترکمنستان برای افزایش گاز وارداتی خبر داده و گفته از مسئولان ترکمنستانی درخواست کردیم که صادرات گاز به ایران را تا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش دهند.

به گفته جواد اوجی، در حال حاضر واردات گاز ایران از ترکمنستان روزانه چهار تا پنج میلیون مترمکعب در روز است و به طور کل از ابتدای امسال تاکنون حجم واردات گاز کشور به طور میانگین ۱۵ تا ۱۸ میلیون مترمکعب در روز بوده است. البته این رقم در فصل زمستان به بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

با وجود درخواست ایران برای افزایش وادرات گاز از ترکمنستان، تجربه شده است که این کشور با اوج‌گیری مصرف گاز در فصل سرد، با هدف فشار به مسئولان ایرانی برای افزایش تعرفه گاز، صادرات گاز به ایران را کاهش داده و یا متوقف کرده است.

در این میان مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرده است که تجربه‌ی زمستان سال قبل ثابت کرد حتی در صورت قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران، مشکلی در تامین گاز مورد نیاز کشور به وجود نخواهد آمد.

هم چنین اوجی با تاکید بر این‌که شرکت ملی گاز آمادگی کامل برای تامین گاز مورد نیاز در فصل زمستان را دارد، از آمادگی شرکت ملی گاز برای فرآورش ۳۰ میلیون مترمکعب گاز تولید‌شده در فازهای تازه پارس جنوبی در پالایشگاه‌های بیدبلند و فجر‌جم خبر داد.

طبق وعده مسئولان شرکت نفت، تولید از پنج فاز ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ میدان گازی پارس‌جنوبی باید به تدریج تا پایان امسال محقق شود که با توجه به روند پیشرفت این فازها بعید است که امسال تولید گاز افزایش یابد.

کارشناسان واردات گاز از همسایگان شمالی ایران را برای مصارف مناطق مرزی شمال شرقی کشور به صرفه‌تر از لوله‌کشی و انتقال آن می‌دانند و یکی از سبب‌های افزایش واردات گاز را همین عامل ذکر می‌کنند اما این در حالی است که تراز تجارت گاز ایران از سال ۱۳۷۴ منفی است.

طبق آمارهای رسمی شرکت ملی گاز سال قبل به طور متوسط روزانه بیش از ۳۲ میلیون مترمکعب (در مجموع حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب) گاز از کشورهای ترکمنستان و جمهوری آذربایجان وارد کشور شده است که نشان‌دهنده افزایش حدود ۳۱ درصد نسبت به سال ۱۳۸۹ است.

به گزارش تفسیری ایسنا، ایران ۳۴ هزار میلیارد مترمکعب گاز قابل برداشت دارد که تاکنون ۲٫۰۳۹ هزار میلیارد مترمکعب آن برداشت شده است.

طبق برنامه پنجم توسعه کشور تا پایان سال باید روزانه یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب (دو برابر تولید کنونی) گاز تولید شود و ظرفیت پالایش گاز کشور به یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون مترمکعب در روز ارتقا یابد.

بر این اساس تا پایان سال ۹۴ توان صادراتی گاز کشور باید به ۲۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد که برای تحقق این برنامه و تکمیل طرح‌های صنعت گاز کشور ۴۳ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.