درخواست توتال و اِنی برای بازگشت به ایران در سکوت رسانه‌ای غرب

۱۳م اسفند ،

155-5.jpg

گزارش های خبری حاکی از این است که بحث‌هایی پیرامون بازگشت شرکت‌های نفتی توتال فرانسه و انی ایتالیا به پروژه های نفت و گاز ایران مطرح شده است. نکته قابل تامل اینجاست که این شرکت‌ها که در اوج هیاهوی رسانه ای غرب ایران را ترک کرده بودند، این بار در اوج سکوت خبری رسانه های خارجی در حال مذاکره برای بازگشت می باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) تازهترین گزارش‌ها حاکی از این است که شرکت نفت توتال فرانسه و انی ایتالیا که پیش از این درپی تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه غرب از پروژه‌های نفت و گاز ایران کنار کشیده بودند، به تازگی خواستار ورود مجدد به پروژه‌های ایران شدند.

تحریم‌های یکجانبه اروپا و آمریکا در سال جاری در حالی شدت گرفت و مانع حضور شرکتهای بزرگ نفتی غرب در پروژه های ایران شد که پس از واگذاری پروژه های نفت و گاز ایران به شرکت‌های داخلی و موفقیت آنها در توسعه میادین نفت و گاز، شرکتهای اروپایی که ضرر قابل توجهی از ترک پروژه های ایران دیده بودند، به تازگی درخواست‌هایی را برای ورود مجدد به پروژه های ایران ارائه کردند.

بنابراین گزارش، قانون تازه نفت و گاز هم که اخیراً توسط مجلس مصوب شده است، انعقاد قرادادهای مبتنی بر «مشارکت در تولید» را در حوزه های نفت و گاز مشترک مجاز اعلام کرده است که این مساله بعضی شرکتهای غربی از جمله توتال فرانسه را بر آن داشت تا برای ورود مجدد به پروژه های نفت و گاز ایران اعلام آمادگی کنند.

بررسی درخواست توتال فرانسه و انی ایتالیا برای سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز ایران از سوی مسئولان وزارت نفت در شرایطی است که شرکت‌های ایرانی هم در حال حاضر به مرحله ای از توانمندی رسیده اند که بتوانند بدون نیاز به خارجی ها میادین نفت و گاز ایران را توسعه دهند. بنبراین این بررسی باید با ملاحظات بیشتری صورت گیرد و خلف وعده های این شرکت‌ها در پروژه های قبل مد نظر قرار گیرد.

ضمن اینکه مسئولان باید در نظر داشته باشند نوع قراردادی که با شرکت‌های اروپایی در حوزه نفت و گاز امضا می گردد، منافع ملی را در بالاترین سطح حفظ کند.

بهمن ماه سال قبل نیز در آستانه برگزاری نشست دوره‌ای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل با محوریت بررسی راهکارهای تحریم صادرات نفت ایران، شرکتهای نفتی توتال فرانسه و انی ایتالیا به شرکت ملی نفت ایران نامه نوشته و نگرانی خود را نسبت به تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا اعلام کرده‌ بودند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.