درخواست عجیب غربی ها از ایران برای حمله به فردو

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز:

« سایت فردو به شکلی ساخته شده که خیلی مقاوم است و اگر خدایی نکرده بمباران شود یا هدف نیروهای آمریکایی قرار گیرد، کاملا تحت محافظت و مصون است. به نظر من این کار هیچ معنایی ندارد و منطقی برای آن وجود ندارد!»

بنا بر گزارش هایی که منابع غربی منتشر کرده اند، کشورهای غربی عضو ۵+۱ برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران در توافق جامع، قصد دارند لیستی از درخواست های غیر منطقی را مقابل ایران قرار دهند؛ از جمله این درخواست ها، گنجاندن مسأله موشک های بالستیک در مذاکرات، تعطیلی سایت فردو، غیر فعال کردن رآکتور اراک و کاستن از تعداد سانتریفیوژهاست.

اگر از کنار این درخواست های غیر منطقی بگذریم؛ نمی توانیم از کنار علت عجیب و البته خنده آوری که غربی ها برای تعطیلی سایت فردو عنوان می کنند، به راحتی گذشت.

شب گذشته دو شبکه بی بی سی فارسی(bbc persian) و صدای آمریکا(voa) چندین بار موضوع درخواست غربی ها و دلیل آن ها برای تعطیلی سایت فردو را مطرح کردند.   

بی بی سی فارسی با این سؤال که “تا چه حد فکر می کنید درخواست تعطیلی تأسیسات فردو درست است؟” به سراغ پژوهشگر ارشد پژوهشکده بین المللی صلح استکهلم رفت. “رابرت کلی” اذعان کرد: «اگر نظر شخصی من را می پرسید، غربی ها در این زمینه محق نیستند. تا زمانی که آزآنس بین المللی انرژی اتمی به بازرسی هایش از این تأسیسات ادامه می دهد. من دلیلی برای بسته شدن آن نمی بینم.»

مجری بی بی سی فارسی با اشاره به علتی که غربی ها برای تعطیلی فردو بیان می کنند، گفت: «شاید هدف از این خواسته، این است که اگر زمانی لازم شد فردو را بمباران کنند، بمباران این تأسیسات کار آسانی نخواهد بود؛ چون در دل کوه است!»

رابرت کلی، از غربی ها خواست که نگران نباشند چون راه های دیگری هم وجود دارد: «درست است که بمباران نیروگاه[!] و سانتریفیوژهای داخل آن سخت است؛ ولی می توانند امکاناتش مانند برق را طوری تخریب کنند که کار کردن در آن جا غیر ممکن باشد.»

“کریس ون هالن” عضو ارشد دموکرات کنگره آمریکا در صدای آمریکا، به طور کلی غنی سازی را حق ایران ندانست؛ مگر آن که آمریکا اجازه دهد: «ایالات متحده آمریکا هیچگونه حق غنی سازی را برای ایران یا هر کشور دیگری به رسمیت نخواهد شناخت. ما معتقد به این نیستیم که معاهده منع ساخت و تکثیر سلاح های هسته ای چنین حقی را به کشورها می دهد.»

“هانس بلیکس” مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گفت و گو با صدای آمریکا از نگرانی غربی ها از سایت فردو گفت: «احتمالا در [مذاکرات وین] پرسش هایی دربارهٔ سایت فردو که در دل کوه نباشد، مطرح خواهند کرد. فکر می کنم بحث انگیز شود. اعتراض اصلی این است که می گویند ایران نباید در آن جا غنی سازی کند؛ چون در جایی واقع شده که آمریکا و اسرائیل شاید قادر نباشند آن جا را بمباران کنند که این خودش بحث جالبی است؛ اما نطنز سایتی است که احتمالا می توان مورد حمله قرار داد.»

“مارک والاس” سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، این چرخه را کامل کرد و از این که ایران سایت هسته ایش را جایی ساخته که نمی توان آن را هدف قرار داد، انتقاد کرد: «فردو خیلی شک برانگیز است؛ چون فردو یک سایت زیر زمینی بسیار عمیق است. اگر ایران تنها قصد فعالیت صلح آمیز هسته ای داشت، هیچ نیازی به سایتی با این وسعت در دل زمین نداشت. سایت فردو به شکلی ساخته شده که خیلی مقاوم است و اگر خدایی نکرده بمباران شود یا هدف نیروهای آمریکایی قرار گیرد، کاملا تحت محافظت و مصون است. به نظر من این کار هیچ معنایی ندارد و منطقی برای آن وجود ندارد!»

این سخنان عجیب غربی ها در حالی بیان شده است که پیش از این “وندی شرمن” معاون وزیر خارجه آمریکا هم ملت ایران را بی نیاز از سایت فردو، رآکتور اراک و غنی سازی دانسته بود. سخنانی که با این واکنش عباس عراقچی مواجه شد: «ما اجازه نمی دهیم خانم شرمن برای ما نیاز تعریف کند که ایران به چه چیز نیاز دارد یا ندارد. ما نه به ایشان و نه به هیچ کس دیگری اجازه نمی دهیم که از طرف مردم ایران دربارهٔ فردو و اراک سخن بگوید.»


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.