درخواست هاشمی رفسنجانی از همه مسئولین: بدون نزاع، بستر اصلاح مشکلات را فراهم کنید

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدارهای جداگانه با تعدادی از جوانان و دانشگاهیان و نیز بانوان فعال در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) به پرسش‌های آنان پاسخ گفت.

گزیده سخنان وی را در ادامه مطالعه فرمایید:

·         بستر فعالیت بانوان در عرصه اجتماعی و سیاسی نسبت به آقایان خطیرتر است. بانوان ایران اسلامی نشان داده‌اندکه به مدد تحصیلات عالیه و رشد روز افزون آگاهی‌ها و وسایل ارتباط جمعی، در پیگیری حقوق خود جدی بوده و همین امر امید به تغییر وضع جامعه و تحقق خواست مردم و به‌خصوص بانوان را امیدوارانه‌تر کرده است.

·         گسترش فضای آزاد برای فعالیت همه اقشار و گروه‌های وفادار به کشور و قانون اساسی، لازمه ایجاد انگیزه در میان جوانان، زنان و دانشجویان کشور است. نکته مهم در این میان این است که دلسوزان و وفاداران به نظام و قانون اساسی در جامعه زیاد هستند و امیدواریم که فضا به گونه‌ای باشد که این تشکّل‌ها بتوانند نقش مؤثری در پیشرفت و تعالی کشور خود ایفا کنند.

·         نادیده گرفتن خواست‌های به حق و قانونی مردم ناممکن است. برگزاری انتخابات متوالی با حضور همه قشرهای خانواده انقلاب می‌تواند به افزایش اعتماد مردم و گروه‌ها کمک و زمینه مشارکت گسترده‌تر اجتماعی را فراهم کند.

·         قانون اساسی کشور دارای ظرفیت قابل قبولی برای فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و اجرای برنامه‌های قانونی است که باید کامل و بدون گزینش تمام اصول آن اجرا شود. باید به افکار مردم، به خصوص جوانان، تحصیلکرده‌ها و بانوان کشور میدان داد تا نشاط اجتماعی و دلبستگی آنان به نظام افزایش یابد.

·         {با اشاره به اوضاع سخت معیشتی مردم به خصوص اقشار ضعیف} ارائه آمارهای بی‌اساس موجب سلب اعتماد مردم نسبت به مسئولان کشور است.بهبود وضع معیشت مردم تنها با توجه واقعی به تولید و اشتغال حاصل خواهد شد.

·          تاکنون سیاست‌های کلی بخش‌های مختلف توسط مجمع تدوین و خدمت رهبری معظم انقلاب ارسال شده که بیش از ۷۰ درصد آن تاکنون ابلاغ و بقیه نیز در فرصت مناسب ان‌شاءالله ابلاغ خواهد شد. نظارت بر حُسن اجرای مصوبات مجمع وظیفه ابلاغی مقام معظم رهبری به این نهاد است. البته مجمع تشخیص مصلحت نظام ابزاری برای اجرایی کردن این نظارت تاکنون در اختیار نداشته است. ولی همکاری با مجلس و شورای نگهبان در این خصوص خوب است.

·          به نظر می‌رسد که علما و روحانیون تا حد ممکن مسائل را به مسوولان گوشزد می‌کنند، البته مانند همه دلسوزان کشور بنا ندارند با درگیری و جنجال و ایجاد اختلافات جدید پیگیر مسائل باشند.

·         انحصارطلبی معضل اساسی فعالیت سیاسی در کشور است. لازم است اعتدال در همه زمینه‌ها رعایت شود. همه مردم از سطوح پایین تا بالا حق مشارکت داشته و باید بتوانند در سرنوشت خود مؤثر و تعیین‌کننده باشند.

·         این که جوانان و دانشجویانی که امکان خروج از کشور برای ادامه تحصیل را دارند اما می‌مانند و به تحصیل و فعالیت اجتماعی می‌پردازند، قابل تحسین و شایان توجه از سوی مسوولان امر است.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.