درد من فراموشی است

سوالی را که چند دقیقه قبل پرسیده، دوباره می‌پرسد، وسایلش را گم می‌کند، می‌خواهد فرزندانش را صدا بزند ولی اسم آنها را به یاد نمی‌آورد،‌ اگر از خانه بیرون برود در پیدا کردن مسیر بازگشت دچار مشکل می‌شود و بسیاری موارد دیگر که از وقتی آلزایمر گرفته اتفاق افتاده‌اند.

اینها حکایت زندگی هر روزه پیرمردها و پیرزن‌هایی است که با توجه به افزایش سن و پا گذاشتن به دوران کهولت به بیماری آلزایمر مبتلا شده‌اند؛ بیماری‌ای که با این که بیشتر با از دست دادن حافظه شناخته می‌شود، اما توانایی جسمی سالمندان را نیز کم کرده و باعث می‌شود گاهی نتوانند حتی ساده‌ترین کارها را به تنهایی انجام دهند.

بر اساس آمارها، در سال گذشته ۳۶ میلیون نفر در دنیا با این بیماری زندگی می‌کردند و برآورد می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد مبتلایان آلزایمر در جهان به بیش از ۱۰۰میلیون نفر برسد. با توجه به این که تعداد سالمندان رو به افزایش است، آمار مبتلایان به این بیماری در سراسر جهان کم نیست و برای نشان دادن اهمیت این بیماری، چندین سال است روز ۲۱ سپتامبر به عنوان روز جهانی آلزایمر نامگذاری شده است. این نامگذاری از آن جهت اهمیت دارد که در کنار جلب توجه افکار عمومی به سمت کسانی که به این بیماری مبتلا شده و نیازمند مراقبت و حمایتند، هشداری هم باشد برای کسانی که هنوز سالم هستند و تا رسیدن به این بیماری فاصله دارند.

آلزایمر چیست؟

آلزایمر که برای اولین بار در سال ۱۹۰۶ توسط دانشمند آلمانی به نام آلویز آلزایمر شناسایی شد، نوعی بیماری مغزی است که با سرعت پایین رشد می‌کند و از علاﺋم آن اختلال حافظه و در مراحل شدیدتر اختلال در قدرت استدلال، برنامه‌ریزی، تکلم و درک است.

این بیماری بیشتر افراد بالای ۶۵ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، البته افرادی هستند که در ۴۰ یا ۵۰ سالگی هم گرفتار آلزایمر شده‌اند. از سوی دیگر نگاهی به تعداد مبتلایان به این بیماری در جهان نشان میدهد که ۷۰ درصد شیوع این بیماری مربوط به کشورهای در حال توسعه و جهان سومی است، همچنین نشان داده شده که زنان بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا می‌شوند و به طور متوسط زنان ۵ تا ۶ درصد بیش از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد از جمله این که در بیشتر جوامع و بنا به دلایل اجتماعی موجود، سطح سواد زنان کمتر است، فعالیت‌های اجتماعی کمتری دارند و از ارتباط با دیگران و همچنین فعالیت فیزیکی کمتری برخوردارند.

می توانید مطلب کامل را اینجا بخوانید.

۴۵۲۳۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.