درز اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای ایران؛ عامل اصلی اخراج دستیار آمانو از آژانس

۰۶اردیبهشت،

استعفای رافائل گروسی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک خبر خوب برای ایران محسوب می‌شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته‌ای، استعفای “رافائل گروسی” از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک خبر خوب برای ایران محسوب می‌شود.

منابع غربی روز ۲ اردیبهشت (۲۲ آوریل ۲۰۲۴) خبر دادند که رافائل گروسی دستیار ارشد مدیر کل از پست خود در آژانس استعفا داده است.

گروسی مدت‌های طولانی دستیار مدیر کل و عضو هیئت مذاکره‌کننده آژانس با ایران بوده است.

برخی کارشناسان می‌گویند گروسی دیدگاه‌هایی بسیار رادیکالی علیه ایران داشته و در بسیاری از موارد به یکی از اصلی‌ترین موانع به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و آژانس تبدیل می‌شده است.

“فردریک دال” در گزارش خود از وین برای خبرگزاری رویترز در روز ۲ اردیبهشت نوشته است که گروسی به سبب بعضی اختلافات از آژانس استعفا داه است.

اما در این گزارش مشخص نشده است که گروسی دقیقا با چه کسی و به چه سبب اختلاف داشته است.

همچنین در این گزارش از قول دیپلمات‌های اروپایی آمده است که با تغییر گروسی در سیاست‌های آژانس دربارهٔ ایران تغییری ایجاد نخواهد شد.

یک منبع دیپلماتیک آگاه روز ۲ اردیبهشت در این باره به خبرگزاری رویترز گفت پیش‌بینی می‌شود گروسی سمت خود را اوایل فصل تابستان ترک کند و سمت نمایندگی آرژانتین را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عهده دارد شود. آرژانتین یکی از ۳۵ عضو شورای حکام آژانس است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه تایید کرد که گروسی تقاضای کناره‌گیری خود را ارائه کرده است و زمان خاتمه کار وی به زودی مشخص خواهد شد.

“گیل تودر” سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره گفت آمانو بر این موضوع تاکید کرد که کناره‌گیری گروسی سبب ایجاد تغییر در مواضع و سیاستهای آژانس، از جمله مذاکرات در حال برگزاری با ایران نخواهد شد.

این در حالی است که کارشناسان در تهران حدس می‌زنند دو عامل در استعفای گروسی نقش اصلی ایفا کرده باشد:

۱- اولین عامل پیشنهاد دولت آرژانتین به وی برای انتصاب به عنوان نماینده این کشور در آژانس بوده است. کارشناسان مطلع می‌گویند گروسی از دست دادن این فرصت را ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر در سیستم اداری آرژانتین برای خود می‌دانسته است.

۲- دومین سبب احتمالا به روابط بسیار نزدیک گروسی با بعضی سرویس‌های اطلاعاتی و منابع خارج از آژانس باز می‌گردد. بعضی کارشناسان در تهران حدس می‌زنند که استعفای گروسی به سبب فشار شدید اعضا به مدیر کل بر سر مسئله درز اطلاعات بوده است. بسیاری از اعضا بویژه در باره مسئله ایران متقاعد شده‌اند که گروسی درز اطلاعات محرمانه نقش داشته است.

ایران بارها به این موضوع اعتراض کرده و خواهان رسیدگی جدی به آن شده بود.

لازم به ذکر است که با تغییر گروسی، کل ترکیب تیم مذاکره کننده آژانس با ایران دگرکون می‌شود چرا که پیش از این خبر استعفای هرمن ناکارتس معاون مدیرکل در امور پادمان هم انتشار یافته بود.

آژانس ماه قبل اعلام کرد “ترو واریورانتا” (Tero Varjoranta ) مقام ارشد فنلاندی پس از بازنشستگی هرمان ناکرتس بازرس ارشد هسته‌ای آژانس در فصل پاییز، سمت وی را به عهده خواهد گرفت.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.