درصورت حمله چین به تایوان، آمریکا مداخله نظامی خواهدکرد

بایدن افزود: مداخله نظامی آمریکا در صورت حمله چین به تایوان رنگ واقعیت خواهدگرفت.

درصورت حمله چین به تایوان، آمریکا مداخله نظامی خواهدکرد

به گزارش ممتاز نیوز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در یکی از حمایتگرایانه‌ترین اظهارنظرهای یک مقام عالی آمریکایی گفت که اگر چین قصد حمله به تایوان را داشته باشد، آمریکا با مداخله نظامی پاسخ خواهد داد.

بایدن در نشست خبری خود در توکیو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا تمایل به دفاع نظامی از تایوان را خواهد داشت یا نه گفت که «بله، این همان تعهدی است که بر دوش داریم.»

به طور سنتی، ایالات متحده از ارائه صریح ضمانت‌های امنیتی به تایوان – آن هم در شرایطی که با یکدیگر معاهده دفاعی متقابل ندارد – اجتناب کرده است، در عوض در قبال حمله احتمالی چین به تایوان سیاست «ابهام راهبردی» را پیش گرفته است.

بر طبق قانون روابط تایوان مصوب سال ۱۹۷۹ میلادی، در صورت حمله چین به تایوان، ایالات متحده به دفاع از تایوان ملزم نیست، اما به تایوان این اطمینان را میدهد که در چنین شرایطی از حمایت نظامی لازم برای جلوگیری از هرگونه تغییر یکجانبه چین در وضعیت تایوان برخوردار باشد.

واکنش به اظهار نظر بایدن؛ استقبال تایوان، محکومیت چین و سردرگمی کاخ سفید

این اظهارات بایدن با واکنش تند چین روبرو شد. سخنگوی وزارت خارجه چین «نارضایتی شدید و مخالفت قاطع» پکن را با اظهارات بایدن ابراز کرد. وی گفت «چین جایی برای مصالحه یا امتیازدهی در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی خود مانند حاکمیت و تمامیت ارضی قائل نیست.» سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «چین برای حفظ حاکمیت و منافع امنیتی خود اقدام قاطعانه‌ای انجام خواهد داد و ما به آنچه می‌گوییم عمل خواهیم کرد».

تایپه از اظهارات بایدن استقبال کرده و جوآن او، سخنگوی وزارت امور خارجه این ناحیه، از این اظهارات «صمیمانه استقبال و تشکر کرده است». وی گفت: «چالشی که چین برای امنیت تنگه تایوان ایجاد کرده است، نگرانی زیادی را در جامعه بین‌المللی برانگیخته است. تایوان به ارتقای قابلیت‌های دفاعی خود و تعمیق همکاری با ایالات متحده و ژاپن و سایر کشورهای همفکر خود برای دفاع مشترک از امنیت تنگه تایوان و در عین حال ارتقای صلح، ثبات، امنیت و رفاه در منطقه هند و اقیانوس آرام ادامه خواهد داد.»

یک مقام کاخ سفید گفت که اظهارات بایدن منعکس کننده تغییر سیاست ایالات متحده نیست. هنوز مقامات نظامی آمریکا در این خصوص اظهار نظری نداشته‌اند.

تاثیر روانی حمله روسیه به اوکراین بر حمایت آمریکا از تایوان چیست؟

بایدن در دیدار با کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن گفت هرگونه تلاش چین برای استفاده از زور علیه تایوان «به هیچ وجه در خور نخواهد بود» و افزود که این امر «کل منطقه را بهم ریخته و اقدامی مشابه آنچه در اوکراین رخ داد تلقی خواهد شد.»

وی افزود که در پی حمله روسیه به اوکراین، مسٔولیت حمایت از تایوان بیش از بیش سنگینی خواهد کرد.

بایدن در مورد چین گفت: «آن‌ها با انجام پروازهای بسیار نزدیک و مانورهایی که انجام می‌دهند، در واقع با خطر بازی می‌کنند.»

بایدن گفت: «انتظار» دارد چین دست به اقدامی در جهت حمله به تایوان نزند، اما گفت که ارزیابی او «به این بستگی دارد که جهان چقدر در برابر عواقب طولانی‌مدت این کار هشدار دهند.»

وی افزود که یکی از مواردی که می‌تواند چین را از حمله به تایوان منصرف کند این است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «بهای گزافی برای وحشی‌گری خود در اوکراین بپردازد»، تا مبادا چین و سایر کشورها تصور کنند که چنین اقدامی قابل قبول است.

بایدن از بیم تشدید تنش با روسیه‌ی مجهز به سلاح هسته‌ای، هرگونه احتمال قرارگیری نیروهای آمریکایی در درگیری مستقیم با روسیه را رد کرد، اما آمریکا میلیاردها دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده است بطوریکه اوکراین توانسته مقاومتی سخت‌تر از حد انتظار در برابر حمله روسیه داشته باشد.

سابقه حمایت‌های لفظی-نظامی بایدن از تایوان در برابر چین

این اولین بار نیست که بایدن متعهد به دفاع از تایوان در برابر حمله چین می‌شود، اما هر بار مقامات دولتی آمریکا بعداً ادعا کردند که تغییری در سیاست آمریکا ایجاد نشده است. در ماه اکتبر گذشته، از بایدن در مورد استفاده از ارتش ایالات متحده برای دفاع از تایوان سوال شده بود و وی پاسخ داد: «بله، ما تعهد داریم که این کار را انجام دهیم.»

این اظهارات بایدن درست قبل از تایید رسمی پیمان تجاری اقیانوس هند و آرام موسوم به «پیمان هندو پاسفیک» مطرح شده است، پیمانی که تایوان از شرکت در آن مستثنی شده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید یکشنبه تایید کرده بود که تایوان جزو دولت‌هایی نیست که بتواند عضو چارچوب اقتصادی اقیانوس هند و آرام باشد. سالیوان گفت که ایالات متحده می‌خواهد مشارکت اقتصادی خود با تایوان را یک به یک و بخشی تعمیق بخشد.

بر اساس سیاست «چین واحد»، ایالات متحده پکن را به عنوان دولت چین به رسمیت می‌شناسد و با تایوان روابط دیپلماتیک ندارد. با این حال، ایالات متحده تماس‌های غیر رسمی از طریق نمایندگی خود در تایپه را حفظ کرده و به تامین تجهیزات نظامی برای تایوان ادامه میدهد.

انتهای پیان/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.