درمان‌های نوین “لاغری” برای چه کسانی ممنوع است؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

به سبب ماشینی شدن دنیای امروزی اشخاص تغذیه صحیح و درستی ندارند از این رو چاقی در میان مردم بسیار شایع است.

شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه چاقی یکی از معضلات مهم جامعه امروزی در اکثر کشور‌ها است، گفت: کمی تحرک، تغییر عادات زندگی، نحوه رژیم غذایی، افزایش مصرف غذاهای پرچربی و پرکالری، کمی ورزش سبب افزایش روز افزون چاقی شده است. 

وی با اشاره به اینکه چاقی عوارض گوناگونی از جمله افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی، ریوی و بسیاری از سرطان‌ها را به همراه دارد، تصریح کرد: درمان چاقی یک مشکل است و در اکثر اوقات روش‌های معمول و رژیم غذایی جواب نمی‌دهد در این اشخاص درمان‌هایی مانند آندوسکوپی یا جراحی پیشنهاد می‌شود. 

دکتر آگاه در خصوص درمان به روش آندوسکوپی اظهار داشت: بالن معمول‌ترین روش در درمان آندوسکوپی است و‌‌ همان طور که از نام آن پیداست مانند یک بادکنک ضخیم می باشند که معمولا به کمک آندوسکوپ داخل معده قرار داده می‌شوند و با هوا یا مایع پر می‌شوند. 

این فوق تخصص گوارش ادامه داد: معمولا بالن ۶ تا ۹ ماه در معده قرار داده می‌شود و در این مدت میزان حجم غذای مصرفی را به شدت کاهش می‌دهد این مسئله می‌تواند سبب کاهش وزن به میزان متوسط ۲۰ کیلوگرم در طی این زمان است. 

* بالن ۳٫۵ درصد عوارض دارد

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی همچنین گفت: بالن ۳٫۵ درصد عوارض دارد و بیماری که بالن گذاشته است باید تحت نظارت و ویزیت مستمر پزشک متخصص خود باشد. 

* جراحی، روشی دیگر برای از بین برد چربی‌ها

دکتر آگاه با اشاره به اینکه جراحی دومین روش برای درمان چاقی است تصریح کرد: روش‌های جراحی انواع متعددی از جمله حلقه یا باند، جراحی اسلیف، بای پاس معده دارند که در این روش‌ها با کم کردن حجم معده از طریق جراحی باز یا لاپاراسکوپی و یا در روش بای پاس با وصل کردن معده به روده باریک سبب کم شدن هضم و جذب مواد غذایی می‌شوند که این روش هم می‌تواند سبب کاهش وزن تا مقدار بسیاری شود. 

وی همچنین افزود: باید دانست بیمارانی که برای بالن گذاری و یا جراحی انتخاب می‌شوند باید قبل از عمل از نظر شرایط قلبی، کلیوی و غدد بررسی شوند. 

وی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد اغلب بیمارانی که با این روش وزن کم می‌کنند عوارض ناشی از چاقی در آن‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین تاکید کرد: معده‌ای قبلا جراحی شده و یا زخم دارد، بیماری که رفلاکس شدید دارد ممکن است کاندید مناسبی برای بالن گذاری نباشد. 

وی در پایان پیشنهاد کرد: هنوز بهترین روش درمان چاقی رژیم غذایی و ورزش است و روش‌های جایگزین فقط در موارد خاص باید استفاده شود. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.