درمان بیماری‌های قلبی با مهارکردن فعالیت یک آنزیم

مهار فعالیت یک آنزیم خاص به تازگی توانست منجر به درمان بیماری‌های قلبی در مدل حیوانی شود.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه ساینس دیلی، محققان دانشکده پزشکی کارور با انجام آزمایشات خود روی مدلی از موش‌های آزمایشگاهی دریافتند که مسدود کردن فعالیت آنزیم کالمودولین (Cam)‌ وابسته به پروتئین کیناز II می‌تواند از مرگ سلول‌های قلبی جلوگیری کرده و از این حیوانات در مقابل بروز نارسایی‌های قلبی محافظت نماید.

براساس این گزارش محققان افزودند در صورت ایجاد یک بحران و استرس، قلب دچار آسیب می‌شود که این عمل با فعالیت آنزیم مورد نظر در میتوکندری و اجازه ورود بیش از حد کلسیم به آن باعث افزایش میزان صدمات عضلات قلب و مرگ سلولی می‌شود.

نتایج حاصل از این گزارش حاکی است با توجه به این که این آنزیم کانال ورود کلسیم میتوکندری را تنظیم می‌کند بنابراین درک مکانیسم ملکولی فعالیت آن می‌تواند منجر به ایجاد درمان‌های جدید و مؤثر برای بسیاری از بیماری‌های شایع قلبی باشد و مرگ و میرهای ناشی از آنها را کاهش دهد.  

به گفته محققان از آنجا که میتوکندری نقش مهمی در بروز بیماری‌های دیگر در مغز و عضلات اسکلتی دارد این یافته‌ها می‌توانند پیامدهای گسترده‌ای برای شناخت و درمان بیماری‌های غیرقلبی نیز داشته باشند. /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.