درمان بی خوابی فضانوردان با لامپ های LED پیشرفته

۲۶م آذر ،

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان فضایی آمریکا لامپ های فلورسنت این آزمایشگاه مداری را در سال ۲۰۱۶ با آرایه ای از لامپ های LEDجایگزین می کند که حدود ۱۱٫۲ میلیون دلار خرج روی دستش می گذارد.

این لامپ ها می توانند بسته به زمان روز وضعیت نور ایستگاه را متمایل به آبی، سفید و متمایل به قرمز تغییر دهند. این تغییرات را می توان در زمین و یا توسط فضانوردان برنامه ریزی کرد.

حدود نیمی از فضانوردان برای استراحت مجبور به استفاده از داروهای خواب می باشند.

محققان ناسا می گویند مطالعات نشان داده است کارمندان بیمارستانها در طول زمان تاریکی سال، خطاهای درمانی بیشتری دارند.

این یافته ها نشان می دهد اشخاص باید چرخه شب و روز را داشته باشند حتی وقتی که در حال اکتشافات فضایی می باشند.

وقتی نور طبیعی از شیشه فروشگاه، مدرسه و بیمارستان به داخل می تابد، عملکرد اشخاص بهبود می یابد.

خواب یک امر بی اهمیت در فضا نیست. فضانوردان معمولا شش ساعت می خوابند اگرچه اجازه تا هشت ساعت و نیم خواب را دارند. محیط غیرمعمول و برنامه هایی که باید فضانوردان در ایستگاه بین المللی انجام دهند از جمله عواملی می باشند که سبب بی خوابی آنها می شوند.

ایستگاه بین المللی فضایی جای پر سر و صدایی است، میزان دی اکسید کربن در آن بالاست و حمامی در آن وجود ندارد. سطح استرس نیز در این مکان بسیار است. تصور کنید دوربینی در دست دارید و باید ۲۴ ساعت در شبانه روز تصویر برداری کنید.

محرومیت از خواب می تواند در طول زمان سبب تحریک پذیری، افسردگی، بیماری و ارتکاب اشتباهات شود. هر یک از این مشکلات می تواند در ایستگاه بین المللی خطرآفرین باشد.

نور آبی بهترین شرایط را برای عملکرد مغز شبیه سازی می کند چرا که این نور رنگ آسمان زمین را برای فرد یادآوری می کند.

وقتی چشم فضانوردان به نور آبی می خورد بدنشان ملاتونین یا همان هورمون خواب را سرکوب می کند. رنگ آبی همچنین سبب شکل گیری ملانوپسین می گردد که سبب بیدار نگه داشتن فرد می گردد.

از سوی دیگر رنگ قرمز این فرایند را معکوس می کند: ملاتونین افزایش یافته و سبب خواب آلود شدن فضانوردان می گردد. این نور ملانوپسین را سرکوب می کند.

می توان چرخه طبیعی روز و شب را به لطف آرایه نوری تازه که توسط شرکت بوئینگ ساخته شده است به ایستگاه بین المللی فضایی برد.

ناسا با همکاری فضا نوردان در تلاش برای کاهش تاثیر جت لگ ( بهم خوردگی وضعیت خواب در سفرهای هوایی طولانی مدت) است. شیوه هایی از جمله استفاده از عینک آفتابی  و مصرف دارو در زمان های خاص به خدمه فضایی کمک کند تا در مدار زمین بسیار دچار مشکل بی خوابی نشوند.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.