درمان جایگزین یعنی خطر مرگ

مطالعات جدید نشان داده اگر درمان جایگزین‌ جای های تجویزشده پزشکان را بگیرد می‌توانند کشنده باشد.

گزارش‌ها نشان داده کودکانی که تحت درمان‌های جایگزین قرار گرفته‌اند به این درمان واکنش بدی نشان داده‌اند.دانشمندان می‌گویند والدین تصور می‌کنند این‌گونه درمان‌ها طبیعی‌ترند و به نسبت داروهای معمول عوارض کمتری دارند اما میزان عوارض جانبی درمان‌های جایگزین بسیار بالاست و تاثیر هولناکی برکودک می‌گذارد.

در مطالعه‌ای که در مجله آرشیو بیماری‌های کودکان منتشر شده، ۳۹ حادثه‌ای که در زمینه مراقبت پزشکی اطفال در بیمارستان‌های استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ اتفاق افتاده بررسی شده‌اند. مرگ کودکاندر پرونده ۳۰ مورد مرگ بررسی شده کلمه احتمالا یا قطعا به درمان جایگزین ارتباط دارند به وجود دارد. در گزارش آمده است ۴ مورد مرگ بر اثر عدم استفاده صحیح از درمان معمول اتفاق افتاده است.علت فوت نوزاد ۹ ماهه‌ای که به گفته بیمارستان مبتلا به سوءتغذیه بوده و ۳ ماه تحت درمان جایگزین قرار گرفتند تنها شیر برنج می‌خورده شوک عفونی و تجمع غیرعادی خون در بدن‌اش بوده است. مرگ نوزاد ۱۰ ماهه‌ای که به اگزمای مزمن مبتلا بوده و به علت شوک عفونی بستری شده درمان همئوپاتیک و محدودیت در مصرف مواد غذایی بوده است.

به گفته گزارش‌نویسان این مجله مرگ کودکی که سابقه تشنج‌های پی‌درپی‌ داشته و به جای آن با داروهای ضدتشنج آرام شد به روش جایگزین درمان شده عوارض جانبی احتمالی است. علت مرگ چهارمین کودک تجویز داروی تکمیلی به جای لخته‌کننده خون بوده است. محققان پی برده‌اند والدین از درمان‌های جایگزین برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله یبوست، دیابت و فلج مغزی استفاده می‌کنند.

افزایش توجیه‌ناپذیر مرگ‌ومیر کودکانیکی از نویسندگان این گزارش از بیمارستان کودکان رویال در ملبورن گفت: بسیاری از حوادث منجر به مرگ کودکان به علت ناتوانی در مصرف صحیح داروهای معمول، باور غلط خانواده‌ها درباره درمان‌های جایگزین و استفاده از این روش‌هاست. دکتر ویلیام وانت هوف، متخصص کودکان و سخنگوی کالج علوم پزشکی و سلامت کودکان رویال افزود: فکر می‌کنم زمان آن رسیده باشد که مطالعه‌ای انجام شود تا ثابت کند علل افزایش نگران‌کننده مرگ‌ومیر کودکان به دلیل استفاده از معالجات جایگزین است. او ادامه داد: اهمیت انتشار این بررسی در آن است که نشان می‌دهد مرگ ۴ کودک با ناتوانی خانواده‌ها در استفاده از معالجات و داروهای معمول ارتباط مستقیم دارد.

سخنگوی کالج علوم پزشکی و سلامت کودکان رویال افزود: خانواده‌ها نمی‌دانند با کنار گذاشتن یا به تاخیرانداختن مصرف داروهای معمول و تکیه بر درمان‌های جایگزین ریسک مرگباری می‌کنند. آنها نمی‌دانند این‌گونه درمان‌ها رابطه مستقیمی با عکس‌العمل سمی و عفونی بدن دارد.دکتر وانت هوف در پایان خاطرنشان کرد: چون والدین این‌گونه درمان را طبیعی می‌دانند از میزان خطراتش بی‌اطلاع هستند. عکس‌العمل‌های سمی و مهلک بدن را به حساب داروها و درمان معمول می‌گذارند.خطر مرگ با درمان‌های جایگزینادوارد ارنست، پرفسور پزشکی تکمیلی دانشگاه اگزتر گفت: کاملا مشخص است همه درمان‌ها عوارضی همراه دارند. اما درمان‌های جایگزین اگر به جای درمان‌های موثر استفاده شوند عوارض شدیدی در کودکان در پی دارد. اما موضوع درمان بی‌فایده‌ای مانند هومئوپاتی متفاوت است. حتی اگر این‌گونه درمان برای کسانی که آن را تجویز می‌کنند بی‌خطر باشد. جایگزین کردن‌اش با درمان معمول خطر مرگ همراه دارد.او در پایان افزود: کودکان در مورد درمان بیماری‌شان نمی‌توانند تصمیم بگیرند. والدین‌شان اغلب گول ۵۰ میلیون سایت درمان جایگزین را می‌خورند و کودک‌شان را قربانی ادعاهای غلط می‌کنند.

منبع: usataday 8 مارس ۲۰۱۱


MIGNA

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.