درمان جوش نخوردن استخوان با استفاده از سلولهای بنیادی

۲۳م دیماه ،

دکتر نرگس لبیب زاده- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این طرح تحقیقاتی به بررسی روش سلول درمانی برای درمان جوش نخوردگی‌های استخوانی تاکید دارد، گفت: پس از شکستگی‌ها ممکن است استخوان در اثر عواملی چون عفونت‌ها، عدم خون رسانی کافی، فیکس کردن نامناسب شکستگی‌ها و یا شرایط بدنی فرد، جوش نخورد.

وی ادامه داد: در این راستا مطالعه‌ای را در فاز یک با دو گروه ۶ و ۷ نفره از بیماران اجرا کردیم و سلول‌های بنیادی را در محل جوش نخوردگی تزریق کردیم.

لبیب زاده با تاکید بر اینکه پس از این تزریق بررسی شد که آیا سلول بنیادی می‌تواند منجر به جوش خوردگی استخوان شود یا خیر، اظهار داشت: در این تحقیقات بیمارانی انتخاب شدند که قبل از تزریق به دفعات بسیاری تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند و استخوان جوش نخورده بود ولی با تزریق این سلول‌ها توانستند به طور نامحدود راه برود و عصا را کنار بگذارند.

مجری طرح با اشاره به بهبودی ۶۰ تا ۷۰ درصدی بیماران، خاطرنشان کرد: در این طرح از سلول‌های بنیادی که از مغز استخوان بیمار مشتق می گردد که به آن سلول بنیادی مزانشیمی می‌‌گویند، استفاده شد. این سلول‌ها قابلیت تبدیل شدن به سلول‌های استخوانی را دارند.

وی از اجرای فاز دوم این طرح خبر داد و یادآور شد: در فاز دوم در نظر داریم این روش را بر روی بیماران بیشتری اجرایی کنیم و بتوانیم نتیجه بگیریم که آیا سلول بنیادی برای این بیماری مفید است یا خیر.

لبیب زاده با بیان اینکه فاز دوم این طرح جز برنامه‌های تازه پژوهشگاه رویان است، اضافه کرد: طرح‌های تحقیقاتی رویان معمولا یک ساله تعریف می‌شود ولی از آنجایی که فرآیند جوش خوردگی استخوان یک فرآیند زمان بر است از این رو این طرح تا ۲ سال ادامه دارد.

به گفته وی این طرح به زودی با همکاری انجمن ارتوپدی آغاز می‌شود.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مهلا فرخی:

    سلام خسته نباشید من از کرمان پیام میفرستم میخواستم ادرس از این موسسه بگیرم متاسفانه شوهر من دهسال این مشکل جوش نخوردن استخان پاشو دارد وتا به حال هشت بار عمل شده من وقتی این خبر در سایت شما خواندم خیلی خوشحال شدم چون زندگی ما بخاطر پای شوهرم داره به نابودی کشیده میشود لطفا ادرس این موسسه را برای من ایمیل بفرماید شاید شوهر من هم به یاری خداوند وکمک این موسسه خوب شود واز قطع کردن پایش نجات یابد باتشکر فراوان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.