درمان دارویی مهمترین راهکار درمان بیماری فشار خون

اردیبهشت ۱۴۰۳

تغییر سبک زندگی و درمان دارویی مهمترین راهکار درمان بیماری فشار خون بالا است

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا؛ دکتر بنی احمد، کارشناس ارشد دارویی دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با بیان این مطلب گفت: افزایش فشار خون در مردان شایع تر از زنان است اما در سنین بالای ۶۰ سال این افزایش در خانم ها شایع تر است.

این کارشناس به عامل های مختلف ژنیتیکی و محیطی که در آغاز فشار خون نقش دارد اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال چاقی و افزایش وزن، مصرف بسیار نمک، مصرف کم پتاسیم با هیپرتاسیون ارتباط مستقیمی دارند، همچنین مصرف الکل، استرس های روحی و روانی و فعالیت های فیزیکی کم نیز در ایجاد فشار خو ن نقش دارند.

کارشناس ارشد دارویی دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در ادامه خاطرنشان کرد: در طبقه بندی فشار خون محدوده طیفی فشار سیستولی( فشار خون موقع پمپاژ قلب) کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه و دیاستولی( فشار خون موقع استراحت قلب) کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه تعریف می گردد و فشار خون ۱۲۰ تا ۱۴۰ سیستولیک و یا ۸۰ تا۹۰ دیاستولیک مرحله قبل از افزایش فشار خون نامیده می گردد.

بنی احمد همچنین اظهار کرد: در صورت افزایش فشار خون سیستولی بالاتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه یا فشار خون دیستولی به بالاتر از ۹۰ میلی متر بیماری فشار خون برای شخص تعریف می گردد که نیازمند پیگیری جدی تر و درمان های دارویی خاص است.

وی گفت: درمان فشار خون به طور عمومی شامل مواردی همچون تغییر سبک زندگی، کاهش وزن، افزایش فعالیت فیزیکی به صورت پیاده روی های سریع، رعایت رژیم غذایی، رژیم های سرشار از میوه و سبزیجات، لبنبات کم چرب، کاهش مصرف نمک( کمتر از ۶ گرم روزانه)، مصرف مکمل های پتاسیم، عدم مصرف الکل و در مرحله بعد قطعا زیر نظر پزشک درمان های دارویی است.

بنی احمد در پایان تاکید کرد: برای درمان فشار خون بالا دو نکته مهم تغییر سبک زندگی و استفاده صحیح، منظم و مداوم از داروهای تجویز شده توسط پزشک در صورت آغاز درمان دارویی، حائز اهمیت است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.