درمان نیم میلیون زائر ایرانی در عتبات عالیات

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در عراق گفت: سال قبل به حدود ۵۰۰ هزار زائران ایرانی در درمانگاه‌های هلال احمر واقع در عراق خدمات درمانی ارائه شد که از این تعداد ۳۵۰ هزار مورد ویزیت عمومی بوده است.

ماشاء الله رضایی در گفت وگو با فارس به کربلا به نحوه ارائه خدمات درمانگاه های هلال احمر ایران در عراق اشاره کرد و گفت: تا سال قبل ۱۰ مرکز درمانی هلال احمر خدمات اولیه درمانی را به زائران ایرانی در ۴ شهر عراق ارائه می کردند اما از ابتدای امسال با کاهش تعداد زائران اکنون ۷ مرکز که سه تا در کربلا، دو مرکز در شهر نجف، یک مرکز در کاظمین و یک مرکز هم در سامرا به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می کنند.

وی گفت: به سبب حجم بیشتر زائران ایرانی در شهرهای نجف و کربلا خدمات آزمایشگاهی ارائه می گردد ولی در همه درمانگاه ها بستری موقت، خدمات اورژانس و خدمات سرپایی مانند تزریق سرم یا بخیه انجام می گردد ولی برای کارهایی مانند سی تی اسکن و سونوگرافی اشخاص به بیمارستانهای عراقی ارجاع داده می شوند.

رضایی با تأکید بر اینکه تمام خدمات درمانی توسط پزشکان ایرانی ارائه می گردد افزود: پزشکان به صورت دوره‌های ۱۵ روزه تا یک ماهه به عراق اعزام می شوند و سعی می‌کنیم تا مدت حضور پزشکان را به صورت ۵ تا ۱۰ روزه در درمانگاه  هلال احمر در شهرهای کربلا، نجف و سامرا و کاظمین تقسیم کنیم.

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت در عراق همچنین حضور تیم ویژه پزشکان ایرانی در مناسبت های خاص مانند نیمه شعبان، اربعین و تاسوعا و عاشورا اشاره کرد و گفت: به سبب ورود بیش از ۵میلیون زائر در ایام عاشورا و ۱۵ میلیون نفر در اربعین به شهر کربلا امکان جابه جایی بیماران و مجروحان بسیار سخت است و بهترین راه حضور پزشکان متخصص ایرانی در چادرهای هلال احمر در اطراف حرم امام حسین(ع) است.

در عین حال در صورت وقوع حوادثی مانند انفجار از تیم ۶۰ نفره کادر پزشکی در این زمینه هم می توانیم بهره ببریم.

وی به آمار عملکرد این مرکز در سال ۹۱ در عتبات عالیات اشاره کرد و افزود: در مجموع بیش از ۵۰۰ هزار مورد خدمات درمانی در درمانگاه های ۴ شهر کربلا، نجف، سامرا و کاظمین ارائه شده که از این تعداد ۳۵۰ هزار مورد ویزیت سرپایی و ۱۱۸ هزار مورد تزریق دارو، ۷۶۰۰ مورد تزریق سرم بوده است.

به گفته رضایی از مجموع بیماران ۱۳۶۰ نفر به بیمارستانهای عراق برای دریافت خدمات تکمیلی اعزام شدند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.