درهای بازار سرمایه به روی صنعت حمل و نقل کشور باز شود

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

وزیر راه و شهرسازی خواستار باز شدن درهای بازار سرمایه به روی صنعت حمل و نقل شد و گفت : این بازار زمینه بسیار مناسبی برای تامین مالی پروژه های راه سازی دارد

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، عباس آخوندی گفت: باتوجه به طراحی و معرفی ابزارها و نهادهای مالی تازهی مانند انواع صکوک، صندوق‌های زمین و ساختمان و سایر ابزارهای مشارکتی در بازار سرمایه ایران، این بازار زمینه بسیار مناسبی را برای کمک به بخش خصوصی به‌منظور تأمین مالی فراهم آورده است.

وی با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی درنظر دارد طرح‌های راه‌سازی حتی‌الامکان  ازطریق بازار سرمایه تامین مالی شود، افزود: این مساله علاوه‌بر تأمین مالی این طرح‌ها، نقش قابل توجهی در توسعه بازار سرمایـه خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد در حال حاضر سهم شرکت‌های حمل و نقلی و ساختمانی در بورس بسیار اندک است؛ این در حالی است که بازار سرمایه، بازار خوبی است و باید از ظرفیت آن برای تامین مالی بخش‌های مختلف استفاده کرد، بنابراین لازم است تا درهای بازار سرمایه باید به روی صنعت حمل و نقل گشوده شود تا شاهد حضور گسترده این شرکت‌ها در بازار سهام باشیم.

آخوندی با اشاره به تسهیلات مسکن گفت: بانک‌ها تجهیزات لازم را برای اعطای تسهیلات ندارند و منابع باید از روش‌های دیگری تامین شود که بازار سرمایه در این زمینه نیز می‌تواند کمک کند.

وی افزود: برای اینکه بخش خصوصی مایل به سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل باشد، نیاز است که ستادهای تنظیم مقررات در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی وجود داشته باشد، درحالی‌که هم‌اکنون مشکلات بسیاری برای حضور بخش خصوصی در این زمینه وجود دارد. البته گفتگوهای تخصصی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شده و امیدواریم شاهد سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه باشیم.

در همین حال، عضو هیئت مدیره و معاون سازمان بورس با استقبال از رویکرد وزارت راه و شهرسازی به‌منظور تأمین مالی پروژه‌های این حوزه ازطریق بازار سرمایه، بر آمادگی سازمان بورس برای همکاری نزدیک با وزارت راه در این خصوص خبر داد.

وی با بیان اینکه تصمیم وزارت راه برای حضور فعال در بازار سرمایه می‌تواند پیوندی را بین این وزارتخانه و بازار سرمایه برقرار کند، گفت: در بازار سرمایه مشکل پول و نقدینگی وجود ندارد و اگر فرصت سرمایه‌گذاری جذاب وجود داشته باشد و بتواند با شفافیت، اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند، مشکلی به نام تامین مالی وجود ندارد.

حسینی به موضوع شفافیت در حوزه راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: باوجود آنکه بخش واقعی ساختمان سود‌ده است؛ اما در بازار سرمایه این صنعت گزینه مورد اقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری است، زیرا شفافیت لازم در پروژه‌های ساختمانی به مردم داده نشده و سازندگان نتوانسته‌اند اطمینان لازم را برای تامین منابع اولیه به سرمایه‌گذاران بدهند، بنابراین طبیعی است سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در این بخش گریزان باشند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: ابتدا باید سازوکار بازار سرمایه برای تامین مالی بخش مسکن مهیا شود تا راهکارهای لازم برای تحقق این امر مشخص شود.

معاون سازمان بورس اظهار داشت: شفافیت بخشی از قاعده بازار است و با فراهم شدن این بستـر، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حضور در این بخش خواهند شد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.