درها و لوازم خانگی را تنها با لمس دست کنترل کنید

بهنوش خرم‌روز:‌ وقتی صحبت از صفحه‌های لمسی به میان می‌آید،‌ اغلب ما به یاد تبلت‌ها و گوشی‌های همراه هوشمند متنوعی می‌افتیم که هر روز وارد بازار می شوند. اما شاید وقت آن رسیده که این‌قدر محدود فکر نکنیم و تبلت و گوشی‌های همراه را فراموش کنیم. محققان معتقدند که آینده کنترل‌گرهای لمسی را باید در دستگیره‌های درها، لوازم خانگی مختلف و حتی بدن خودمان ببینیم!‌
به گزارش نیوساینتیست، محققین موسسه تحقیقاتی دیزنی واقع در پیتزبورگ پنسیلوانیا، سیستم تازه‌ای را طراحی کرده‌‌اند که می‌تواند حالت‌های لمسی مختلف را بر روی لوازمی که هر روز در زندگی روزمره خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم، تشخیص بدهد. این سیستم تاچه نامیده شده و به لطف حس خازنی کار می‌کند که در آن، ‌یک سیگنال الکتریکی با عبور از درون اشیا تغییر می‌کند،‌ در حالتی که آن اشیا با یک ماده رسانا مانند انگشت دست انسان لمس شود. پیش از این هم از حس خازنی در صفحه‌های لمسی گوشی‌های همراه هوشمند استفاده شده بود اما این‌گونه ابزارها از سیگنال‌های الکتریکی تنها در یک فرکانس استفاده می‌کنند. این در حالی است که سیستم تاچه با طیفی از فرکانس‌ها کار می‌کند.
استفاده از طیف گسترده‌تری از فرکانس‌ها به سیستم این امکان را می‌دهد تا بین یک انگشت، چند انگشت، یک دست کامل و بسیاری حالت‌های لمس دیگر تفاوت قایل شود. به گفته این محققین، برای داشتن چنین امکان جالبی، تنها چیزی که لازم دارید یک الکترود حس‌گر است که از یک طرف به شیء و از طرف دیگر به یک رایانه متصل شده باشد. بدین ترتیب می‌تواند سیگنال‌های متغیر را تحلیل کند و حالت لمسی خاص به کار رفته در هر لمس را تشخیص بدهد. همین!
محققین می‌گویند می‌توان از تاچه در ساخت دستگیره‌های هوشمند در استفاده کرد تا تنها زمانی قفلشان باز شود که با حالت خاصی لمس شوند. یا این که از آن‌ها در میزها و صندلی‌ها استفاده کرد تا میز و صندلی بتواند حالت بدنی فردی را که از آن‌ها استفاده می‌کند، تشخیص بدهد. همچنین با استفاده از تاچه می‌توانید گوشی همراه خود را هم به شیوه‌های متفاوت، با استفاده از چند انگشت یا کف دست کنترل کنید. اگر تاچه با این همه قابلیت و به همین سادگی روانه بازار شود،‌ احتمالا باید منتظر تحولی در ابزار و اشیایی باشیم که هر روز با آن‌ها سروکار داریم! 
 ۵۳۲۷۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.