دریاچه چیتگر تست آبگیری شد

جام جم آنلاین: دریاچه چیتگر که به عنوان بزرگترین دریاچه ساخت انسان شناخته می شود در پهنه غربی تهران مراحل تست آبگیری را گذرانده است.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، دریاچه چیتگر با تجهیز امکانات آب رسان و فراهم شدن تصفیه خانه و ایجاد بند انحرافی بعد از رودخانه کن وارد مرحله تازه ای از پروسه اجرایی خود شده که بنا به گفته کارشناسان فنی عمرانی شهرداری تهران به دلیل تست موفق در حال آبگیری است.

تست آبگیری این دریاچه انجام شده و چون هیچ منفذی ندارد یعنی عملیات بسترسازی دریاچه به خوبی انجام شده و این دریاچه آماده ابگیری است اگرچه دریاچه های بزرگی مانند چیتگر به دلیل وسعت و حجم مخزنی عظیمی که دارند دو – سه سال روند آبگیری شان به طول می انجامد.

آبگیری تدریجی دریاچه چیتگر یکی از مشخصه های این دریاچه مصنوعی است و اکنون هم آب در سطحی از دریاچه وجود دارد و  آن طور که کارشناسان فنی و متخصصان اکولوژی می گویند؛ دریاچه های مصنوعی به دلیل مکانیزم هماهنگ و از قبل طراحی شده نیازمند گذر زمان برای آبگیری اند.

آبگیری این دریاچه از طریق رودخانه فصلی کن در چند سال تکمیل می شود و در فصل بارندگی این آبگیری نمود بیشتری پیدا خواهد کرد. اگرچه دریاچه های طبیعی به دلیل قدمت هزاران ساله پروسه آبگیری شان بسیار متفاوت است اما دریاچه های مصنوعی مجهز به سیستم های هوشمند برای آبگیری و به نوعی دارای تاسیساتی هستند که بعد از آبگیری دچار گنداب نشوند.

سد سازی شهری کار مهندسی حجمی

دریاچه های شهری به دلیل مختصات ویژه و مشخصه های مهندسی کار حجمی و به لحاظ زیر سازی کار پر دردسری است و اولین پروژه ساخت دریاچه سد سازی در شهر است. چرا که آب دریاچه باید پشت سدی مهار شود و توسط بند انحرافی تضمین شود بنابراین با ساخت بند انحرافی و همینطور طراحی کانال ذخیره آب پیش بینی لازم برای مدیریت صحیح دریاچه از سوی مهندسان ایرانی صورت گرفته است.  

بحث تامین آب دریاچه چیتگر خود تجربه جدیدی در پروژه های فنی و عمرانی در ایران است و ظرفیت پنج میلیون متر مکعب آب دریاچه و همینطور طراحی و اجرای تصفیه خانه این دریاچه برای اولین بار در ایران صورت گرفته است. به گفته مهندسان این پروژه تصفیه خانه دریاچه چیتگر با استفاده از مکانیزم های مدرن اکولوژیک جلوی گنداب و باتلاقی شدن دریاچه را می گیرد.

با این حال این دریاچه در فازهای بعدی آماده ساخت ساحل و احداث جزایر سه گانه است و به طور کلی این مجموعه مجتمعی توریستی محسوب می شود که پایتخت را به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل می کند.

این دریاچه تفرجگاهی به عقیده متخصصان گردشگری میلیونها تهرانی و ایرانی را برای گذران اوقات فراغت به دریاچه چیتگر می کشاند. 

دریاچه چیتگر عیدانه بهار سال ۹۲

شهردار منطقه ۲۲ که این دریاچه در منطقه تحت مدیریت او قرار دارد از بهره برداری دریاچه چیتگر همزمان با بهار سال ۹۲ خبر داد.

حسین مرادی با تاکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم همزمان با بهار سال ۹۲ دریاچه چیتگر را نیز با همکاری و همت همکارانمان در شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۲۲ به بهره برداری برسانیم.

عملیات اجرای حوزه آبگیر و حوزه ساحلی دریاچه چیتگر اکنون با سرعت در جریان است و این پروژه پس از بهره برداری، فضایی تفریحی خواهد بود که بیش از ۱۰ برابر بوستان جوانمردان وسعت دارد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.