درگذشت خالق اولین گوسفند شبیه‌سازی در ۵۸ سالگی

به گزارش خبرگزاری مهر، درگذشت دکتر کیث کمپبل توسط دانشگاه ناتینگهام اعلام شد، چرا که وی از سال ۱۹۹۹ در این دانشگاه تدریس می کرد. تاریخ درگذشت وی ۵ اکتبر بوده اما پیش از اعلام این خبر توسط دانشگاه ناتینگهام این موضوع عمومی نشده بود.

در فوریه ۱۹۹۷، دکتر کمپبل و همکارش آیان ویلموت که هر دو از کارکنان موسسه تحقیقاتی روزلین در ادینبورو بودند خبر تولد دالی، به عنوان نخستین پستانداری که از یک حیوان بالغ شبیه سازی شده بود را اعلام کردند.

اعلام این خبر توجه رسانه های خبری دنیا را به خود جلب کرد اما واکنشهای مختلفی در پس آن بود، از یک سو این خبر هیجان انگیز برای دفاع از این اعتقاد علمی جنجال برانگیز چون شبیه سازی یک موجود زنده از یک سلول بالغ که همواره غیر ممکن تصور می شد نتیجه بخش بوده است.

از سوی دیگر این مسئله برای نگرانی از شبیه سازی انسان و تبعات آن مورد انتقاد قرار گرفت.

پس از تولد دالی، شبیه سازی انسان در چندین کشور از جمله کانادا، استرالیا و برخی از ایالات آمریکا ممنوع شد، در سال ۲۰۰۵، سازمان ملل یک بیانیه بدون ضمانت اجرایی صادر کرد و طی آن از اعضای خود خواست شبیه سازی انسان را در تمام انواع آن ممنوع کنند.

کمپبل با اشاره به اینکه شبیه سازی انسان رویایی دور از دسترس است، گفت: ارزش حقیقی شبیه سازی در پتانسیل آن برای مهندسی حیوانات به منظور تولید دارو و حتی اعضای قابل پیوند برای انسان است. این چشم اندازها هنوز هم راه طولانی برای تحقق در پیش دارند.

اگرچه دکتر ویلموت به عنوان دانشمند اصلی این تحقیق شناخته شد، اما بعدها وی اظهار داشت که ۶۶ درصد از اعتبار این مسئله به دکتر کمپبل اختصاص دارند.

دالی اولین گوسفند شبیه سازی شده در دنیا

دالی در طول زندگی خود به شیوه سنتی ۶ بره به دنیا آورد، اما این گوسفند شبیه در سالهای آخر عمل خود از التهاب مفاصل رنج می برد و در سال ۲۰۰۳ اتانازی ( مرگ از روی ترحم) شد. لاشه پرشده این گوسفند ( تاکسیدرمی) در موزه ملی اسکاتلند ادینبورو قرار گرفته است.

دکتر کمپبل در سال ۲۰۰۷، چهار گوسفند جدید را از ماده ژنتیکی اصلی که دالی متولد شده بود، شبیه سازی کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.