درگذشت مردی که سنت نقاشی ایران را با هنر مدرن آمیخت/ کلانتری: او آن سوی دیوار را به ما نشان داد

۰۹م آذر ،

 محمود جوادی پور که یکی از پیشگامان هنر نوگرای ایران بود در سن ۹۲ سالگی در آلمان زندگی را بدرورد گفت. او که با تحصیل در آلمان جزو دانشجویان فرنگ رفته آن زمان به شمار می رفت با بازگشت به ایران و تدریس در دانشکده هنرهای زیبا سعی داشت دانشجویان ایرانی را با هنر مدرن آشنا کند.

 پرویز کلانتری در این باره می‌گوید: «زمانی که من دانشجوی دانشکده هنرهای زیبا بودم ایشان تازه از آلمان به ایران آمده بود و به عنوان استادیار در دانشگاه استخدام شده بود. ما در دانشکده استادانی مثل استاد حیدریان داشتیم که به نوعی باقی‌مانده مکتب کمال الملک به حساب می‌آمدند، اما کسانی مانند جوادی‌پور و حمیدی که تازه به ایران برگشته بودند، سعی داشتند ما را با هنر مدرن جهان آشنا سازند.»
 
زنده‌یاد جوادی‌پور سال ۱۲۹۹ در محله امیریه تهران به دنیا آمد.

این هنرمند فقید از جمله کسانی بود که توانست چاپ رنگی عکس را در ایران برای اولین بار انجام دهد و با این کار تحول تازه‎ای در زمینه هنر گرافیک به وجود بیاورد. از سوی دیگر او با آموختن مبانی هنر مدرن به شاگردان خویش هنر نوگرای ایران در زمینه تجسمی را پایه ریزی کرد: «استاد جوادی پور سعی داشت در همان قالب تنگ خطوط قرمزی که دانشگاه برای استادان و شاگردان کشیده بود آن سوی دیوار را به ما نشان دهد. اما نکته مهمی که در رابطه با او باید خاطرنشان کنم این است که استاد جوادی‌پور پیش از هر چیز اصول اولیه نقاشی را به ما آموخت.»
 

این اتفاق به نقل از کلانتری زمانی رخ می دهد که او در سفری تحصیلی به یکی از شهرهای ایران، دانشجویان را همراهی می‌کند؛ «در این سفر بود که من با وجه دیگر شخصیت جوادی‌پور آشنا شدم. او به ما یاد داد که وقتی در مقابل یک منظره قرار می گیریم و می‌خواهیم آن را نقاشی کنیم، اول باید به کلیات توجه کنیم و از جزئیات چشم بپوشیم. او در این سفر الفبای نقاشی را به همه و مخصوصا به من آموخت.»
 

این نقاش معاصر حضور کسانی مانند محمود جوادی پور را در آن زمان غنیمت می‌داند و می‌گوید: «او بسیار ساده تلاش می‌کرد مفاهیم تازه هنری را به ما منتقل کند و درا ین کار هم موفق بود.»
 

کلانتری که آغاز نقاشی معاصر ایران را قرن بیستم و بعد از پایان جنگ جهانی دوم می‌داند و از محمود جوادی‌پور به عنوان یکی از اولین کسانی نام می‌برد که توانست هنر سنتی ما را با هنر مدرن تلفیق کند و  پایه گذار هنر معاصر ایران باشد: «در هنر معاصر ایران همه هنرمندان مانند حلقه های زنجیری می باشند که به هم متصل شده‌اند و در این میان نقش کسانی مانند مرحوم جوادی پور بسیار کلیدی و ماندگار است. یادش گرامی باد.»

۵۷۵۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.