درگیری در بدخشان تاجیکستان بین نظامیان و معترضان

درگیری‌های میان نیروهای نظامی و معترضان در بدخشان تاجیکستان ده ها کشته داشت.

درگیری در بدخشان تاجیکستان بین نظامیان و معترضان

به گزارش ممتاز نیوز، وزارت کشور تاجیکستان از کشته شدن ۱۰ تن و از جمله یک نیروی نظامی این کشور و  بازدداشت ۱۱۴ «عضو فعال یک گروه تروریستی» در استان خومختار بدخشان خبر می‌دهد.

به گفته وزارت کشور تاجیکستان، حداقل ۱۰ نفر در درگیری بین نیروهای امنیتی تاجیکستان و «پیکارجویان ضد دولتی» در منطقه بدخشان در مرز افغانستان و چین کشته شده اند.

این وزارت تاکید کرده است که اعضای «گروه‌های جنایتکار سازمان یافته» مسلح به سلاح و کوکتل مولوتف به مقامات امنیتی در منطقه بدخشان حمله کردند.

دولت تاجیکستان اینترنت و خطوط تلفن را در استان بدخشان قطع کرده و مانع از رفتن خبرنگاران به این استان خودمختار می‌شود از همین رو آمار کشته‌ها را منابع مستقل نمی‌توانند تایید کنند اما برخی از فعالان استان بدخشان از حداقل ۲۰ کشته خبر می‌دهند.

از روز شنبه ۱۴ مه، تجمع‌هایی در شهر خاروغ مرکز این استان شکل گرفت که خواستار استعفای استاندار، آزادی افرادی که که اواخر نوامبر سال گذشته دستگیر شده بودند و برقراری کامل اینترنت در این استان شده بودند. 

در آخرین روزهای نوامبر ۲۰۲۲ تجمع‌هایی در بدخشان شکل گرفته بود که در جریان آن یک تن کشته و عده‌ای بازداشت شده بودند و از همان زمان اینترنت نیز در این استان با اختلال مواجه بود.

در پی تجمعات در شهر خاروغ و بستن راه‌ها توسط معترضان، دولت تاجیکستان روز دوشنبه ۱۶ مه از راه‌اندازی عملیات ضد تروریستی خبر داده بود و درگیری‌های خونین چند روز اخیر رقم خورد.

 

در حالی که دولت طرف مقابل خود را گروه‌های مسلح تروریستی معرفی می‌کند که با کشورهای خارجی در ارتباط هستند، ساکنان محلی می‌گویند که معترضان سلاحی ندارند. 

کریم آقاخان پیشوای اسماعیلیان جهان با ابراز نگرانی از آنچه در «ولایت مختار کوهستان بدخشان» می‌گذرد در پیامی از پیروانش خواست تا اختلاف‌ها را از راه گفت‌وگو و با روحیه احترام و درک متقابل حل کنند.

بیشتر جمعیت استان بدخشان تاجیکستان پیرو مذهب اسماعیلیه هستند و کریم آقاخان پیشوای مذهبی آن‌ها به شمار می‌رود. .

نمایندگی اتحادیه اروپا و سفارت‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا در شهر دوشنبه نیز دیروز پنج‌شنبه‌، ۱۹ مه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، نگرانی عمیق خود را از تنش‌های داخلی و درگیری خشونت‌آمیز در استان کوهستانی بدخشان ابراز کرده‌اند.

 در این بیانیه مشترک آمده است که ارعاب و پیگرد قانونی شهروندان و خبرنگاران، محدودیت گسترده و آشکار دسترسی به اطلاعات «چشم‌انداز کاهش تنش و بازگشت به نظم عادی را تضعیف می‌کند.»

استان بدخشان با ۶۴ هزار کیلومتر مربع، تشکیل دهنده ۴۵ درصد از مساحت کشور تاجیکستان است اما به رغم مساحت زیاد این استان حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و به عبارتی تنها ۳ درصد از جمعیت تاجیکستان را در خود دارد. این استان در منطقه کوهستانی پامیر قرار دارد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.