درگیری های قومی در میانمار ۵۰ کشته برجای گذاشته است

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی، پس از گذشت دو هفته از درگیری های قومی – مذهبی نیروهای امنیتی این کشور توانستند کنترل اوضاع را در استان راخین در دست گیرند. علاوه بر کشته شدگان، در این درگیری ها ۵۴ نفر نیز مجروح شده اند.

در طول دو هفته گذشته بیش از ۷۸ شورش در این استان رخ داده و در مجموع ۲ هزار و ۲۳۰ خانه و ساختمان به آتش کشیده شده است.

برخی از مغازه ها نیز که در مناطق بحران زده مجبور به تعطیلی شده اند از امروز کار خود را دوباره آغاز کردند، هر چند که مدارس و مراکز خرید بزرگ در این استان همچنان تعطیل هستند.

دولت میانمار از اوایل هفته گذشته وضعیت اضطراری در این کشور اعلام کرد و مقامات رسمی این کشور از مردم و رسانه ها خواستند تا با کمک هم امنیت را به این استان بازگردانند.

گزارش های رسمی از میانمار همچنین نشان می دهد بیش از ۳۷ مرکز برای آوارگان این درگیری ها فراهم شده که در مجموع ۳۱ هزار و ۸۴۴ نفر در آنها پناهنده شدند.

مقامات رسمی میانمار هفته گذشته اعلام کردند که در پی درگیری های مذهبی و فرقه ای در غرب این کشور، تا کنون بیش از ۳۰ هزار نفر آواره شده اند.

به دنبال درگیری های جمعه هفته گذشته بین مسلمانان و بودایی ها در منطقه راخین تعدادی از مسلمانان و بودایی ها جان خود را از دست داده اند. صدها نفر نیز در این درگیری ها زخمی و بیش از ۲۶۰۰ خانه در سراسر این استان در آتش سوخته است.

در پی شدت گرفتن درگیری ها دولت میانمار در مناطق درگیری وضعیت فوق العاده اعلام کرد گر چه منابع محلی تاکید کرده اند که هم اکنون آرامش به این مناطق بازگشته است.

بودایی ها و اقلیت ‘روحینگیا’ که مسلمان هستند هریک دیگری را به شروع درگیری متهم کرده اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۸۰۰ هزار روحینگیایی در میانمار زندگی می کنند که بیشتر آنان در استان راخین سکنی دارند.

دولت میانمار روحینگیایی ها را خارجی می داند و برخی شهروندان میانمار نیز آنان را مهاجران غیرقانونی می دانند که از بنگلادش وارد میانمار شده اند و همواره نگاه خصومت آمیزی نسبت به آنان داشته اند.

دهه ها تبعیض بر علیه این اقلیت مسلمان ساکن میانمار باعث شده است تا آنان فاقد نظام و حمایت های قانونی و دولتی باشند و سازمان ملل این اقلیت را بزرگترین اقلیتی می داند که همواره مورد آزار و اذیت واقع شده اند.

آساق**۳۳۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۵۵۳۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.