دریادار سیاری: مثلث مالاگا، باب‌المندب و تنگه هرمز، محل تمرکز نیروی دریایی است

۰۹اردیبهشت،

Amir Kholoosi-11-42.jpg

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هدف اصلی عراق از آغاز جنگ تحمیلی، جلوگیری از صادر شدن انقلاب اسلامی ایران بود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در اردوی فرهنگی – آموزشی معارف جنگ شهید صیاد شیرازی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش در منطقه بندر امام خمینی (ره) نیروی دریایی ارتش گفت: اهداف عراق از حمله به ایران با کمک قدرت‌های غربی، دستیابی مناسب به مناطق نفت‌خیز خوزستان، رسیدن به خلیج فارس، کنترل کامل اروند رود و گسترش حوزه ژئوپولتیکی و ژئواکونومیکی عراق و از همه مهم‌تر جلوگیری از صادر شدن انقلاب اسلامی ایران بود.

وی همچنین با اشاره به پشتیبانی‌های نیروی دریایی از نیروهای خودی در طول دوران جنگ تحمیلی، خطاب به دانشجویان گفت: نیروی دریایی در طول دوران جنگ تحمیلی، برای جلوگیری از کامل شدن حصر آبادان با پشتیبانی‌های خود به دیگر نیروهای نظامی کمک کرد و سبب شد عراق نتواند در عملیات‌هایش به موفقیت‌های بسیاری دست یابد.

سیاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت دریا، خاطرنشان کرد: دریا مناسب‌ترین راه برای حمل و نقل بوده و تنها راهی است که با استفاده ار آن به همه جای دنیا امکان سفر وجود دارد. ضمن این‌که بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور ما از طریق دریا انجام می‌شود که این امر، تأثیر دریا در اقتصاد کشور را نشان می‌دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی، مهم‌ترین برنامه نیروی دریایی ارتش، پشتیبانی نفتکش‌های ایرانی بود که سبب می‌شد صادرات نفت کشورمان ادامه یابد و ما از این طریق توانستیم چرخه اقتصادی خود را چرخانده و از تحریم‌ها جلوگیری کنیم.

سیاری با اشاره به پشتیبانی ۱۰هزار نفتکش در ۱۵۰ عملیات نیروی دریایی در زمان جنگ، گفت: از این طریق ۳۰۰ میلیون تُن کالا جابه‌جا شد و در آن دوران تنها سه درصد از کشتی‌های ایرانی مورد اصابت گلوله‌های عراقی قرار گرفت و دو درصد نیز از کشتی‌های پشتیبانی کننده غرق شدند که این آمار در طول هشت سال دفاع مقدس آمار موفقی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین به فعالیت‌های کنونی نیروی تحت امر خود و سفر‌های بین‌المللی آن اشاره و تصریح کرد: مثلث طلایی مالاگا، باب‌المندب و تنگه هرمز، مثلث مهمی است که بنا به پیشنهاد رهبری، محل تمرکز نیروی دریایی است و همان‌طور که اشاره کردم ۹۳‌درصد واردات و صادرات ما از این مسیر انجام می‌شود.

وی همچنین با اشاره به دریانوردی ۲۵ ناوگروه و ۲۵ هزار کیلومتر دریانوردی از سوی کارکنان نیروی دریایی ارتش گفت: این برنامه، راهبردی نیروی دریایی است که در سواحل و دریاهای بین‌المللی حضور داشته باشد و ما تا کنون ۲۰ برابر محیط کره زمین را دریانوردی کرده‌ایم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.