دریافت بالای کربوهیدرات و کاهش HDL

۲۹ آبان ،

سه شنبه ۲۳ آبان

دریافت بالای کربوهیدرات و کاهش HDL

رژیم سنتی آسیا به عنوان رژیمی با کربوهیدرات بالا همراه با سبزیجات فراوان توصیف می شود و می تواند در پیشگیری از سندرم متابولیک در میان جمعیت آسیایی مفید باشد. با این وجود شیوع سندرم متابولیک در کشورهای آسیایی روبه افزایش است. در حقیقت این مصرف بیش از حد قند و کربوهیدارت در میان آنهاست که می تواند منجر به اختلالات چربی خون شده که جزئی از سندرم متابولیک محسوب می شود.
در همین راستا مطالعه ای که به تازگی در مجله Nutrition Research  به چاپ رسیده است، ارتباط بین کربوهیدرات های رژیم غذایی و شیوع پایین بودن کلسترول لیپوپروتئین چگالی بالا ، چربی خوب خون، (HDL)، یکی از ناهنجاری های سندرم متابولیک، در میان بزرگسالان کره ای مورد بررسی قرار گرفت.
در این مطالعه، از داده های “سلامت ملی کره” و “چهارمین بررسی ارزیابی تغذیه” استفاده شد و ۹۹۴۷ بزرگسال کره ای بالای ۲۰ سال مورد بررسی قرار گرفتند. در جهت ارزیابی کربوهیدرات، ۵ مشخصه زیر ارزیابی شد: کمیت و کیفیت کربوهیدارت، دریافت تام کربوهیدرات(گرم در روز)، درصد انرژی دریافتی از گروه کربوهیدات، اندکس گلایسمی و بار گلایسمی. میزان مصرف افراد مورد مطالعه در داده های مورد اندازه گیری در چهار گروه تقسیم بندی گردید.
نتایج این مطالعه نشان داد که سطوح متوسط HDL به طور معناداری با افزایش دریافت کربوهیدرات رژیم غذایی، افزایش درصد انرژی دریافتی از کربوهیدرات و ینز افزایش بار گلایمسی رژیم غذایی کاهش پیدا کرد؛ البته به جز اندکس گلایسمی که بعد از تعدیل متغیرهای بالقوه هم در مردان و هم در زنان، نشاندهنده این نوع ارتباط آماری نبود.
بر اساس نتایج این مطالعه، شانس بروز HDL پایین، برای کربوهیدرات تام ۶۶/۱، برای درصد انرژی از گروه کربوهیدرات ۳۴/۱ و برای بار گلایسمی در مردان ۵۴/۱ بود. این شاخص برای HDL پایین برای انرژی دریافتی از گروه کربوهیدرات در زنان نیز ۳۸/۱ بود.
نکته عملی: مطالعه حاضر نشان می دهد که HDL پایین با دریافت کربوهیدرات بالا مرتبط است و این ارتباط بدون توجه به میزان انرژی دریافتی و دریافت چربی است. لذا به منظور پیشگیری از ابتلا به سندرم متابولیک، توصیه به دریافت متعادل کربوهیدرات در رژیم غذایی می شود. در عین حال به مطالعات بیشتری در جهت بهینه سازی دریافت کربوهیدرات از لحاظ کمیت بر بروز اختلالات چربی خون  مورد نیاز است.

منبع:

, Volume 32, Issue 2 , Pages 100-106, February 2012  Nutrition Research

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟


اخبار و مقالات – کلینیک رژیم درمانی نوین – دکتر حمیدرضا فرشچی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.