دریافت تسهیلات بانکی برای خوابگاه‌ها از ۴ سال قبل متوقف شد

۰۷اردیبهشت،

251-14.jpg

معاون اداره کل منابع فیزیکی و طرح‌های عمرانی وزارت بهداشت با اشاره به بهره‌برداری از ۳۴ پروژه خوابگاهی در طول عمر دولت‌ نهم و دهم، گفت: مشکل اصلی پروژه‌های نیمه تمام خوابگاه‌های دانشجویی تامین اعتبار است.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس احمری با بیان اینکه در طول سال‌های ۸۴ تا امروز یعنی در عمر دولت نهم و دولت ۳۴ پروژه خوابگاهی به مرحله بهره‌برداری رسید، اظهارکرد: این ۳۴ پروژه شامل ۶۰۳۴ تخت مجردی و ۲۶۵ سوئیت متاهلی است.

وی افزود: همچنین ۶۷ پروژه در حال بررسی است به گونه‌ای که از این تعداد ۳۹ پروژه هنوز به سبب کمبود اعتبار آغاز نشده است و ۱۹ پروژه فعال هم اکنون وجود دارد، همچنین ۹ پروژه آن به دلایل مختلفی متوقف شده است، در نهایت این ۶۷ پروژه شامل ۱۸ هزار و ۴۰۷ تخت مجردی و ۴۰۰ سوئیت متاهلی است.

وی با تاکید بر اینکه اگر این ۳۹ پروژه به مرحله اتمام نزدیک شود بسیاری از مشکلات موجود در زمینه خوابگاه‌ها رفع می‌شود، اظهارکرد:‌ مشکل اصلی خوابگاه‌ها اعتبار است، به طوری که عمده اعتبار خوابگاه‌ها تاکنون از طریق تسهیلات بانکی تامین می‌شده که هم اکنون حدود چهار سال است که نتوانسته‌ایم از بانک‌های عامل این تسهیلات را اخذ کنیم.

اعتبار مورد نیاز برای ۳۹ پروژه خوابگاهی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است

وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای ۳۹ پروژه خوابگاهی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است که رقم کوچکی نیست، ولی با توجه به وضعیت ساخت و ساز و اینکه هر مترمربع از خوابگاه‌ها را ما با ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان در نظر می‌گیریم، به دنبال این هستیم که ردیف بودجه مستقلی را در منابع عمومی برای آن در نظر بگیریم.

وی با اشاره به مشکلات بانک‌های عامل در خصوص ارائه تسهیلات، گفت: بازپرداخت اقساط معوقه این بانک‌ها از سوی معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری به طور کامل پرداخت نشده است و به همین سبب این بانک‌ها اعلام می‌کنند تا زمانی که این اقساط تسویه نشود توان پرداخت وام تازه را نخواهند داشت.

احمری افزود: به سبب بلوکه شدن تسهیلات ما، به دنبال دریافت ردیف مجزای بودجه در منابع عمومی بودیم که نهایتا در بودجه عمومی سال ۹۱ این ردیف بودجه در نظر گرفته شد و ۱۲ میلیارد تومان اعتبار صرفا برای تکمیل خوابگاه‌های نیمه تمام اختصاص یافت که چهار میلیارد و ۷۰۰ تومان از این ۱۲ میلیارد تخصیص داده شد که بر اساس اولویت بین دانشگاه‌های سطح کشور توزیع شد تا پروژه‌های خود را به اتمام برسانند.

وی ادامه داد: در خصوص پروژه‌های آغاز نشده که عمدتا پروژه‌های مصوب دور دوم و سوم می باشند، به سبب کمبود منابع اعتباری با مشکل مواج هستیم که اگر این مسئله حل شود قسمت عمده‌ای از مشکلات برطرف خواهد شد.

معاون اداره کل منابع فیزیکی و طرح‌های عمرانی وزارت بهداشت ادامه داد: استفاده از نقشه‌های تیپ برای احداث پروژه‌های خوابگاهی کار دیگری بود که در سال‌های اخیر اتفاق افتاد و بنا بر این ما تصمیم گرفتیم هزینه‌ها را کاهش دهیم و هزینه‌هایی را که مهندسین مشاور برای طراحی پروژه‌ها دریافت می‌کردند که بعضا رقم قابل توجهی نیز بود به سطح کمی رساندیم که بر حسب اقلیم‌های متفاوت پروژه‌های نقشه‌های تیپ را طراحی کردیم به طور مثال در پروژه خوابگاهی همدان بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه خوابگاهی همدان داشتیم که با سرانه ۱۴ متر مربع بود.

احمری ادامه داد: ورود به بخش خصوصی برای احداث پروژه‌های خوابگاهی مصوبه‌ای بود که در سال ۹۰ بررسی شد که با توجه به مشکلاتی که در تامین منابع داریم این مسئله را از بانک مرکزی پیگیری کردیم که آیین‌نامه اجرایی آن ابلاغ شود تا ما بتوانیم وارد این مقوله شویم ولی بانک مرکزی اعلام کرد که این مصوبه فعلا با قوانین مالی و پولی کشور مغایرت دارد. به همین سبب تا کنون عملا نتوانسته‌ایم از بخش خصوصی برای احداث پروژه‌های خوابگاهی استفاده کنیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.