دریچه های سرریز سد دوستی در مرز ایران و ترکمنستان بازگشایی شد

به گزارش خبرنگار ایرنا ‘سد دوستی’ در مرز ایران و ترکمنستان و بر روی رودخانه ‘هریرود’ در ۷۵ کیلومتری شهر سرخس واقع در شمال شرق استان خراسان رضوی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در این مراسم گفت: به دنبال خیر و برکت الهی امسال بارندگیها در این استان نسبت به پارسال و آمار متوسط ۳۵ ساله اخیر از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است.

‘محمدحسین جعفری’ افزود: هم اینک غیر از چند نقطه محروم خراسان رضوی که به لحاظ بارندگی به شرایط نرمال نرسیده اند بقیه نقاط استان وضعیت مطلوبی دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه سد دوستی نماد دوستی بین ایران و ترکمنستان است گفت: امروز به دنبال این بارندگیها شاهد سرریز شدن آب سد دوستی برای دومین بار و به بارنشستن ثمرات دوستیهای بین دو کشور هستیم.

او افزود: هم اکنون یک میلیارد و ۹۷ میلیون مترمکعب آب در مخازن سد دوستی ذخیره شده و طول دریاچه مخزن سد تا ۳۵ کیلومتر امتداد یافته است.

وی ادامه داد: با سرریز شدن آب سد دوستی دریچه های سرریز شامل هشت دریچه با تجهیزات هیدرومکانیکال و چرخ زنجیره ای بازگشایی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه هر کدام از دریچه های سرریز ۴۰ مترمکعب آب را در ثانیه تخلیه می کنند افزود: این دریچه ها در مجموع ۳۲۰ مترمکعب آب در ثانیه را تخلیه می کنند.

وی در ادامه گفت: تا ۱۵ اردیبهشت ماه امسال دریچه های سرریز سد باز است و پس از آن مجددا دریچه ها بسته می شوند تا طراز حداکثر سد به حجم یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شود.

او انتقال ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب جهت تامین آب شرب زائرین و مجاوران حرم مطهر حضرت رضا(ع) در شهر مقدس مشهد را از بزرگترین برکات سد دوستی عنوان کرد.

مسوول سد دوستی در کشور ترکمنستان نیز گفت: این سد نماد دوستی دو کشور ایران و ترکمنستان است و امروز روز بزرگ و باشکوهی برای دو کشور می باشد.

‘گلیداف’ افزود: آب ذخیره شده در پشت این سد نعمتی می باشد که برای کشاورزان دو کشور ایران و ترکمنستان فراهم شده است.

وی گفت: در طول هفت سال از زمان بهره برداری سد دوستی تاکنون افزون بر چهار میلیارد مترمکعب آب پشت این سد ذخیره شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

او با ابراز خرسندی از سرریز شدن آب سد دوستی و بازگشایی دریچه های سرریز افزود: هر سال ورودی مخزن آب جوابگوی نیاز دو کشور بوده است.

فرماندار سرخس نیز در این مراسم افزود: مناسبات خوب دو کشور ایران و ترکمنستان در حوزه بهره برداری آب و توسعه کشاورزی اقدامی مبارک است.

‘علیرضا بوستانی’ با اشاره به ثمرات بارشهای خوب و سرریز شدن آب سد دوستی گفت: با باز شدن دریچه های سرریز این سد افزون بر چهار هزار عضو آببر برای آبیاری زمینهای خود آن را مورد استفاده قرار می دهند.

وی با اشاره به برنامه ریزی جهت توسعه کشت در شهرستان سرخس بیان کرد: هم اکنون ۲۵ هزار هکتار زمینهای کشت آبی در شهرستان سرخس زیر پوشش است که امید می رود با برنامه ریزی انجام شده این میزان تا ۱۰۰ هزار هکتار گسترش یابد.

او اظهار امیدواری کرد که با حمایت آستان قدس رضوی و کشاورزان این شهرستان سرزمین سرخس در تولید ملی و توسعه کشاورزی در سطح کشور نقش خود را ایفا کند.

۷۴۸۷/۶۵۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۸۱۴۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.