در انتخابات کمیسیون امنیت چه گذشت؟/از رقیب بروجردی تا شکست کوثری و نامزد نشدن جلالی

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه در خبرهای اولیه آمده بود کهعلاء​الدین بروجردی با ۱۹ رای به ریاست این کمیسیون رسیده است، اما او تنها نامزد این پست نبود. عوض حیدرپور نماینده شهرضا نیز نامزد ریاست کمیسیون امنیت ملی شده بود که به گفته حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت​ملی و سیاست​خارجی، از میان ۲۵ نفر نماینده حاضر در جلسه، توانست چهار رای را کسب کند. دو رای سفید نیز در انتخابات رئیس این کمیسیون ارائه شده بود.

وی به خبرآنلاین گفت که کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در مجالس هفتم و هشتم دیگر برای این پست نامزد نشده بوده است.

او که می​گفت برای انتخابات نواب رئیس کمیسیون امنیت ملی، چندین نفر نامزد شده بودند، اسامی آنها را به یاد نداشت و در پاسخ به اینکه آیا اسماعیل کوثری و حسین سبحانی​نیا نواب رئیس سابق این کمیسیون در مجلس هشتم نامزد نایب رئیسی مجلس بوده​اند یا نه؟، اظهار داشت: اگرچه برخی دوستان خواستار نامزدی آقای کوثری شدند اما ایشان تمایلی نداشتند.

اما منصور حقیقت پور نایب رئیس اردبیلی کمیسیون امنیت​ملی که با ۱۴ رای بر این کرسی تکیه زده است به خبرآنلاین گفت: علاوه بر من و آقای دستغیب که با ۱۶ رای نایب رئیس اول کمیسیون امنیت​ملی و سیاست خارجی شدند، آقایان حسن کامران، اسماعیل کوثری و احمد بخشایشی نیز نامزد شده بودند که آقای کوثری با ۶ رای و آقای بخشایشی با ۴ رای نتوانستند نایب رئیس کمیسیون شوند.

گفتنی​است محمدحسن آصفری نماینده اراک و سید باقر حسینی نماینده زابل نیزبه عنوان دبیران اول و دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انتخاب شدند.

اکثر اعضای کمیسیون امنیت​ملی و سیاست خارجی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت هستند. «سید حسین نقوی حسینی، جواد جهانگیرزاده، منصور حقیقت‌پور، محمد آشوری، عوض حیدرپور، فتح‌الله حسینی، حسین سبحانی‌نیا، کاظم جلالی، علاءالدین بروجردی، محمد حسن آصفری، سید احمدرضا دستغیب، وحید احمدی، مهدی دوات‌گری، ابراهیم آقا محمدی، احمد شوهانی، صفر نعیمی، محمد اسماعیلی، حجت‌الله خدایی سوری، هادی شوشتری، محمدرضا محسنی‌ثانی» ۲۰ نفر از ۲۹ عضو کمیسیون امنیت ملی هستند که در زمره اعضای فراکسیون رهروان ولایت هستند.

نمایندگانی چون نوذر شفیعی، مهدی سنایی و احمد بخشایشی، سیدباقر حسینی و عباسعلی منصوری نیز مستقل به شمار می​روند. اسماعیل کوثری، حسن کامران، جواد کریمی قدوسی و محمد صالح جوکار از اعضای جبهه پایداری و یا نزدیک به آن هستند.

اولین دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس از تعطیلات هفته آینده که صرف سرکشی نمایندگان به حوزه​های انتخابیه​شان می​شود، ساماندهی کمیته​های پنج​گانه کمیسیون خواهد بود. این کمیته​ها عبارتند از «سیاست​خارجی»، «دفاعی»، «امنیت داخلی»، «مطالبات ملی» و «حقوق بشر» که روسای ان در مجلس هشتم به ترتیب عبارت بودند از حشمت​الله فلاحت​پیشه، غلامرضا کرمی، پرویز سروری، حسین نقوی​حسینی و زهره الهیان. با توجه به اینکه چهارتن از این افراد برای حضور در مجلس نهم، رای لازم را کسب نکرده​اند؛ قطعا روسای کمیته​های کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم چهره​هایی متفاوت از مجلس هشتمی​ها خواهند بود.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.