در بعضی موضوعات توافق شد اما به نتیجه نهایی نرسیدیم / قرار نبود نمایندگان آژانس از پارچین بازرسی کنند

۲۹م دیماه ،

سلطانیه گفت: در مذاکرات اخیر دربارهٔ بعضی موضوعات توافق شد اما به نتیجه نهایی نرسیدیم و در صورتی که آژانس ملاحظات اصولی و منطقی ما را در نظر بگیرد، می توان به جمع بندی نهایی رسید.

به گزارش حوزه سیاست خارجیممتازنیوز، سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: مذاکرات ایران با نمایندگان آژانس در تهران، در فضای دوستانه، کارشناسی، حقوقی و رو به جلو بود.

سلطانیه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: در این مذاکرات، هشت نفر از مقامات برجسته و متخصصان آژانس از جمله معاون آژانس در بازرسی از کل کشورهای جهان، دستیار ویژه مدیرکل و مشاور حقوقی آژانس نیز حضور داشت که پس از دو روز کار فشرده تصمیم بر آن شد تا در ۲۴ بهمن مذاکرات از سر گرفته شود.

وی با تاکید بر حساس و پیچیده بودن مذاکرات گفت: در یک سال قبل، مذاکرات حتی روی یک، دو و یا حداکثر سه صفحه تمرکز داشت و گاهی اوقات روی یک عبارت یا جمله پنج ساعت بحث می شد، چرا که به مصالح، منافع و امنیت ملی ما مرتبط بود و باید با حساسیت بالایی با آن برخورد می شد.

سلطانیه افزود: بازرسی آژانس از مراکز هسته ای از جمله غنی سازی در ۱۰ سال قبل، بدون وقفه ادامه داشت و حتی یک بار نیز ویزای بازرسی از آژانس به تعویق نیفتاده است، اما مذاکراتی که هم اکنون صورت می گیرد دربارهٔ ادعاها و اتهامات بی اساسی است که در افکار عمومی ابهام ایجاد کرده است.

 وی دربارهٔ بی اساس بودن ادعاهای مطرح شده افزود: به عنوان نمونه در سال ۲۰۰۵ به نمایندگان آژانس، اجازه بازرسی از پارچین را داده بودیم که پس از بازرسی ثابت شد، ادعای آنان بی اساس است؛ به ویژه اینکه همواره این ادعاها از سرویس های جاسوسی آمریکا و بعضی کشورهای غربی مطرح می گردد.

 نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در مذاکرات اخیر دربارهٔ بعضی موضوعات توافق شد اما به نتیجه نهایی نرسیدیم و در صورتی که آژانس ملاحظات اصولی و منطقی ما را در نظر بگیرد، می توان به جمع بندی نهایی رسید.

سلطانیه در پاسخ به پرسش خبرنگار پرس تی وی دربارهٔ جوسازی رسانه های غربی مبنی بر شکست این دور از مذاکرات، افزود: قرار نبود در این دور از مذاکرات به نتیجه برسیم، بلکه زمانی دربارهٔ پارچین بحث می کنیم که طرفین به ضابطه ای در این باره برسند؛ چرا که این مذاکرات فراتر از تعهدات ان پی تی است، بنابراین به ضابطه ای نیاز دارد و پس از آن می توان دربارهٔ مسائلی همچون پارچین گفتگو کرد.

وی گفت: تا زمانی که چارچوب های نهایی در مذاکرات مشخص و سندی امضا نشود، بازرسی از پارچین ممکن نیست و پیش از این هم قراری با آژانس نداشتیم که بیایند و از پارچین بازرسی کنند و خود آژانس نیز این را بهتر می داند.

آقای سلطانیه افزود: مذاکرات بعدی ایران با نمایندگان آژانس، قبل از گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین قبل از برگزاری اجلاس شورای حکام خواهد بود.

سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ایران هم اکنون نیم قرن است که درگیر فعالیت های هسته ای است و در این زمینه دستاوردهای چشمگیری از جمله در غنی سازی به دست آورده اما در عین حال استفاده از سلاح هسته ای را نیز محکوم کرده است.

منبع: ایران هسته ای

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.