در بیمه پارسیان چه می گذرد؟

۳۰م دیماه ،

بینا- بیمه‌ی مرکزی شاید برای اولین بار صراحت به خرج داده و فعالیت یک شرکت بیمه را در رشته‌ی شخص ثالث به تعلیق برده است. این صراحت اما به سبب جسارت این نهاد نیست بلکه ریشه در اوامری بالاتر دارد.
بیمه‌ی پارسیان که سهام‌دار عمده‌ی آن ایران‌خودرو و بانک پارسیان می باشند سال‌هاست که به طور انحصاری، بیمه‌ی شخص ثالث خودرهای صفر کیلومتر تولید ایران‌خودرو را در دست دارد و بر خلاف شرکت‌های دیگر، شخص ثالث با ضربی خسارت ۷۴.۷۲ درصد در سال ۱۳۹۰ برای بیمه‌ی پارسیان سودده بوده است چون رانندگان در سال اول تحویل خودرو معمولا از ریسک کمتری برخوردارند. مشابه چنین وضع مطلوبی را بیمه‌ی ملت در خودروسازی بهمن دارد.
به همین سبب پای سودی فراوان در میان است و به همین سبب هم پای بسیاری از مقامات ارشد اجرایی به این موضوع باز شده است.
با توجه به این سودآوری شخص ثالث خودرهای نوی ایران‌خودرو و تولید فراوان این شرکت در طول سال، شرکت‌های دیگر که از موهبت شخص ثالث خودروهای صفرکیلومتر برخودار نبوده‌اند، سال‌هاست که به دنبال شکستن این انحصارند و در خفا و آشکار زبان به انقتاد گشوده‌اند. حتی زمانی جواد فرشباف‌ماهریان ـ رییس‌کل سابق بیمه مرکزی ـ هم در نامه‌ای این انحصار را غیرقانونی دانسته بود که البته با بی‌توجهی ایران‌خوردو و بیمه‌ی پارسیان مواجعه شده بود.
دامنه‌ی این اعتراض‌ها در دوران رکود کنونی صنعت بیمه به نهاد ریاست جمهوری کشیده شد و به خصوص گویا با پیگیری‌های مدیران بیمه‌ی دولتی ایران، چندی پیش مدیرعامل ایران‌خودرو به نهاد فرا خوانده می شود. گویا این جلسه خوب پیش نمی‌رود و ادامه‌ی مقاومت ایران‌خودرو و بیمه‌ی پارسیان منجر به رو شدن پرونده‌های قدیمی و تازه این شرکت از سوی بیمه‌ی مرکزی می‌شود.

* کریمی
بیمه پارسیان در شش‌ماهه‌ی اول سال جاری بیش از ۸۴۲ هزار بیمه‌نامه صادر کرده و ۴.۸ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. با اینکه بیمه‌ی پارسیان با رشد ۵۵.۴ درصدی حق بیمه روبرو بوده اما خسارت پرداختی‌اش تنها ۲.۳ درصد رشد داشته است. ضریب خسارت این شرکت به طرز معناداری حدود ۲۲.۸ درصد کاهش داشته است.
در یک بررسی مختصر مشخص می‌شود که نبود تناسب بین رشد حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی عجیب و معنادار است و به معنای تعلیق پرداخت‌هاست . در همین باره بعضی خبرها موثق حکایت از آن دارد که این شرکت از ابتدای سال جاری خسارات جانی مربوط به شخص ثالث را پرداخت نکرده است و بعضی گزارش‌های میدانی از خسارت‌دیدگان شخص ثالث هم همین موضوع را تایید می‌کند.
سیدمحمد کریمی  رییس‌کل بیمه‌ی مرکزی  اما دلایلی همچون رعایت نکردن آیین‌نامه توانگری مالی و آیین‌نامه سرمایه‌گذاری ذخایر فنی و چند موضوع دیگر را سبب تعلیق فعالیت رشته‌ی شخص ثالث بیمه‌ی پارسیان اعلام می‌کند و به فارس می‌گوید: “بیشتر شکایت از بیمه‌گزاران این شرکت به بیمه مرکزی رسیده و همچنین حق نیروی انتظامی و وزارت بهداشت را نیز پرداخت نکرده است . “
با اینکه این شرکت از نظر بیمه‌ی مرکزی متخلف است اما وضعیتی مشابه در بسیاری دیگر از شرکت‌ها هم برقرار است و به نظر می‌رسد عامل اصلی ” گیر دادن” به بیمه‌ی پارسیان، دستورات از بالاست.

* اویارحسین
بدهی معوق ایران‌خودرو به عنوان سهام‌دار، به بیمه‌ی پارسیان به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که هنگامی که پست مدیرعاملی به هادی اویارحسین تحویل داده شد این معوقات حدود پنج میلیارد تومان بود. همین امر توانگری مالی بیمه‌ی پارسیان را به شدت کاهش داده و بیمه‌ی مرکزی را به یکی از بهانه‌های تعلیق شخص ثالث این شرکت رسانده است.
اویارحسین که شرکت بیمه‌ی دانا را هم به صورت کاملا زیان‌ده تحویل مدیرعامل فعلی داد، بلافاصله به بیمه‌ی پارسیان آمد و گویا قرار است وضعیت مشابهی را هم در این شرکت برقرار کند. واکنش او در تماس خبرنگار ما با وی در توضیح دلایل تعلیق فعالیت شخص ثالث بیمه‌ی پارسیان این بود: “بعدا تماس بگیرید، بعدا. بعدا تماس بگیرید.”

*کیوان پارسیان /اخبار بانک

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.