در تابستان میوه و سبزی‌جات بیشتری مصرف کنید

تغذیه > میوه و سبزی  – 
یک متخصص تغذیه درباره مصرف سبزی‌ها و میوه‌های تابستانی توضیح داد: خداوند هر میوه‌ای را متناسب با فصل آن به میزان فراوان در دسترس قرار داده است.

خدیجه رحمانی ادامه داد: معمولا میوه‌های تابستانی نسبت به میوه‌های زمستانی آب بیشتری دارند.

این متخصص تغذیه ضمن تاکید بر مصرف هر چه بیشتر سبزی‌ها و میوه‌های تابستانی در روزهای گرم سال، اظهار کرد: یک میوه هر چقدر رنگ دانه‌های بیشتری داشته و پررنگ‌تر باشد، مفیدتر است.

عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره نحوه و میزان مصرف میوه‌های تابستانی عنوان کرد: اگر در شرایط عادی روزانه باید ۵ واحد سبزی و میوه مورد مصرف قرار بگیرد، این میزان در فصل تابستان بیش از ۵ واحد خواهد شد که ۶ تا ۱۰ واحد توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: درباره سبزی‌ها، نیم لیوان سبزی پخته و یا یک لیوان سبزی خام که معادل یک پیش‌دستی سبزی خوردن است به عنوان یک واحد از سبزی‌ها در نظر گرفته می‌شود و یا اینکه نیم‌ لیوان از آب سبزیجات به عنوان مثال آب‌ هویج به عنوان یک واحد از سبزی‌ها تلقی می‌شود.

رحمانی با اشاره به اینکه میوه‌ها به علت قندی که دارند معیارهای مصرف متفاوتی با سبزی‌ها دارند، اظهار کرد: نیم لیوان از میوه‌های تابستانی چون توت‌فرنگی و گیلاس به عنوان یک واحد تلقی می‌شود. اما اگر میوه‌های بسیار شیرینی باشند، نظیر انگور، یک سوم از یک لیوان معادل یک واحد در نظر گرفته می‌شود. در مورد میوه‌ها نیز روند همین‌گونه است. اما آب هندوانه که آب بسیار زیادی دارد، یک و یک چهارم لیوان معادل یک واحد تلقی می‌شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه نباید در مصرف میوه‌های پرقند، افراط کرد، اظهار کرد: اگر بناست در تابستان روزانه هفت واحد از میوه‌ها و سبزیجات مورد استفاده قرار بگیرد، توصیه می‌کنیم سهم بیشتری به سبزی‌ها و سهم کمتری به میوه‌ها اختصاص یابد.

وی همچنین اضافه کرد: مصرف واحد میوه‌ها نباید پشت سرهم صورت پذیرد، بلکه باید در فواصل میان وعده‌های غذایی مصرف شود.


اخبار اخبار سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.