در تربیت فن‌آور سلامت موفق نبودیم/ هیئت علمی‌ها به سمت تجارت نروند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : معاون سابق تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: متأسفانه هدف آموزش ما تربیت فناور نبوده در حالی که صدای فناوری در محیط به گوش می‌رسد و بحث تبدیل دانش به فناوری مطرح شده است. در این میان اعضاء هیئت علمی نیز نباید به سمت تجارت بروند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ مصطفی قانعی در مراسم تکریم و معارفه معاونان تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در حوزه پژوهش هیچ گاه متوقعی وجود نداشته چرا که از همه چیز در مجلس سؤال شده اما از پژوهش سوالی نشده است.

وی ادامه داد: در حوزه تحقیقات و پژوهش با پیوست ورود کرده‌ایم نه به صورت تکلیفی که وظیفه خود بدانیم این موضوع به ارتقاء پژوهش کمک کند.

وی تصریح کرد: سهم هر دانشگاه علوم پزشکی در حوزه پژوهش و طبق اهداف نقشه جامع علمی کشور مشخص شده است و آرمان‌گرایی در پژوهش و ترسیم قله‌های بلند باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و دائماً انتهای مسیر رصد شود.

معاون سابق تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه فضای رقابتی باید در دانشگاه ها ایجاد شود گفت: دانشگاه‌ها باید پیشتازترین حوزه در نقشه جامع علمی کشور باشد.

قانعی با اشاره به اینکه رشد علمی کشور مرتباً رصد می‌شود گفت: زمانی که این معاونت را تحویل گرفتم رتبه علمی کشور ۵۱ بود که اکنون به رتبه ۱۹ رسیده است.

وی افزود: بحث اصلی ما این است که باید کشور ترکیه را در منطقه پشت‌سر بگذاریم و از نظر رشد مقالات به حدی رسیده‌ایم که باید بیشتر کیفیت مقالات را مورد توجه قرار دهیم.

قانعی ادامه داد: سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظر بودجه و دانشجو کمتر از ۵ درصد است اما در تولید علم ۳۰ درصد نقش دارند.

وی تصریح کرد: دنیا به سمت بانک‌های اطلاعاتی رفته و اکنون در کشور حوزه تحقیقات نیز مدلاین ایجاد شده است. همچنین ۷۰ سامانه ایجاد شده که مدیریت و پژوهش را تسهیل می‌کند.

قانعی با تأکید بر اینکه علم باید به فناوری تبدیل شود گفت: متأسفانه نتوانستیم فن‌آور تربیت کنیم و هدف آموزش ما تربیت فن‌آور نبوده است.

وی افزود: رشد فناوری آغاز شده و صدای آن در محیط به گوش می‌رسد و مباحث تبدیل دانش به فناوری مطرح شده است.

معاون سابق تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: از سوی دیگر اعضای هیئت علمی نباید به سمت تجارت بروند چرا که تجارت باید از سوی صنعت باشد.

وزیر بهداشت نیز به سمت فناوری تمایل دارد و به همین سبب شورای فناوری در وزارت بهداشت تشکیل شده است.

وی گفت: تولید در بخش دولتی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه بخش خصوصی نیز مشارکت فعال داشته باشد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.