در جلسه غیرعلنی امروز مجلس چه گذشت؟/نمایندگان سوء مدیریت را بیش از تحریم‌ها در گرانی‌های اخیر تاثیرگذار می​دانند

فاطمه استیری: مجلس شورای اسلامی امروز میزبان وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت،نفت و رییس کل بانک مرکزی  بود تا به بررسی وضعیت اقتصادی کشور بپردازد. {اینجا}

در این جلسه مشترک رضا رحمانی، رییس کمیسیون صنایع و معادن، عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی، غلامرضا مصباحی‌مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه، تاج‌گردون و توکلی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در مورد وضعیت اقتصادی کشور بخصوص موضوع گرانی به ایراد سخن پرداخته‌اند.

رییس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه از وضعیت بازار ارز گزارش داد و وزیر اقتصاد نیز توضیحاتی در خصوص گرانی ها و تمهیدات دولت در این زمینه ارائه کرد. رستم قاسمی وزیر نفت هم در سخنانی به تشریح شرایط صادرات نفتی پرداخت.

در ادامه این جلسه، نمایندگان و  وزاری اقتصادی دولت تاثیر تحریم ها در گرانی را مورد بررسی قرار دادند. اما به عقیده نمایندگان مجلس ضعف مدیریتی بیش از تحریم ها در گرانی های اخیر تاثیرگذار بوده است؛ چه آنکه کشور ۳۳ سال است در تحریم است و این تحریم‌ها نه تنها اثرگذار نبوده، بلکه باعث شده کشور از لحاظ اقتصادی روز به روز شکوفاتر شود. از این رو اگر مدیریت صحیح وجود داشته باشد و تحریم‌ها به خوبی مدیریت شوند می‌توان به عنوان یک فرصت از آن استفاده کرده و اقتصاد پویا را پایه و اساس اقتصاد کشور قرار داد.

نمایندگان در این جلسه علاوه بر برشماری علل نواسانات بازار، راهکارهایی برای حل مشکلات موجود ارائه کردند. براساس آنچه خبرگزاری مهر به نقل از یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات منتشر کرده است، یکی از پیشنهادهای ارائه شده این بوده است که اجرای بودجه ۹۱، اولویت بندی شود. به این معنا که آن مواردی که در بازار و تولید منجر به بهبود اوضاع می شود، در اولویت قرار گیرد. همچنین پیشنهاد شد نشست های دولت با بخش خصوصی و نمایندگان مجلس برای حل مشکلات تولید، احیا شود و سیاست های کلی اصل ۴۴ کامل اجرایی گردد.

نمایندگان مجلس همچنین خواستار آن شدند که قانون هدفمندی یارانه ها به طوری بازنگری شود که سهم تولید از هدفمندی افزایش یابد. همچنین تلاش شود در بازار مصرف، ثبات ایجاد شود؛ بطوریکه دستگاه های متولی برای تامین نهاده های مورد نیاز تولید و اقلام مصرفی از جمله نان، شیر، گوشت قرمز و مرغ مدیریت لازم را داشته باشند و از تزریق هیجان به بازار مصرف خودداری کنند.

در این جلسه نمایندگان، مدیران اجرایی را مورد انتقاد قرار دادند که چرا زمانی که روند اقتصادی کشور را دیده اند؛ پیش بینی های لازم را نکرده اند. به عنوان مثال چرا زمانی که قیمت نهاده ها افزایش یافت، تدبیری برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها نیاندیشیدند. نمایندگان معتقد بودند دولت باید همزمان با افزایش نهاده ها، سناریوهای متعددی را طراحی می کرد که این اتفاق نیفتاد.

همچنین بنا به گفته تاجگردون نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه، علاوه بر گرانی‌ کالاهای اساسی و افزایش قیمت کالاهای مصرفی روزانه مردم، مسائلی چون مبادلات ارزی، مدیریت منابع ارزی، راه های تک نرخی کردن ارز را از سوی نمایندگان سوال و وزاری اقتصاد، امور دارایی و رییس کل بانک مرکزی درباره آن‌ها توضیحاتی بیان داشتند.

وی در گفتگو با ایسنا افزود: در جلسه غیرعلنی امروز بر این موضوع تاکید شد که از تفاوت نرخ ارز که بار آن را مردم تحمل می کنند، باید خودداری شود.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه، ساماندهی بودجه را در سال جاری از دیگر موارد مورد تاکید وزرای اقتصادی عنوان کرد و افزود: لزوم ساماندهی مصارف دولت در قانون بودجه، مورد تاکید قرار گرفت، البته دولت نیز در حال بررسی این موضوع است تا هزینه‌های غیرضرور را کاهش دهد.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در حاشیه جلسه علنی امروز در جمع خبرنگاران در تشریح نتایج جلسه مشترک دولت و مجلس به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد راهکارهای این وزارتخانه برای واردات کالاهای اساسی اشاره کرد و اظهار داشت: واردات کالا به طور کل سه مشکل اساسی دارد که گشایش اعتبار، انتقال ارز از داخل به خارج و انتقال ارز و کالا این مشکلات هستند. بسیاری از کشورها در حال حاضر به جای دادن ارز به ما، خواستار ارائه جنس هستند.

ندیمی افزود: البته غضنفری معتقد است که از اردیبهشت ماه مسئولیت این وزارتخانه را پذیرفته است و وی بلافاصله نمی‌توانسته واردات کالاها را انجام دهد و به همین دلیل است که در بحث واردات برخی کالاها مشکلاتی وجود دارد.

او که می گفت نمی تواند راهکارهایی که در جلسه غیرعلنی برای مقابله با این مشکلات اندیشیده شده است را افشا کند؛ ادامه داد: آنچه که در جلسه امروز گفته شد هم‌اندیشی بود و معنایش این نیست که مجلس و دولت به آن عمل می‌کنند یا نمی‌کنند. ما می‌دانستیم یکسری کالاها گران می‌شود؛ مثلا وقتی گندم را از کشاورز گران می‌خریم قیمت آرد و نان هم گران می‌شود و شاید این قبیل گرانی ها دلیل داشته باشد. اما این گرانی ها تنها بخشی از گرانی‌هاست و دولت باید با گرانی‌ها برخورد کند.

وی با تاکید براینکه حمایت از تولیدکننده ایجاب می‌کند وارد بازار شویم و بدانیم که گرانفروشی‌های اخیر از کجا آمده است، خاطرنشان ساخت: نگرانی ما در مورد گران فروشی‌های اخیر است و ما بر این مسئله که نباید گرانفروشی‌ها ادامه پیدا کند تأکید داریم و البته باید توجه کنیم که شایعه گران شدن کالاها التهاب خرید را نیز بیشتر می‌کند. گرچه ما انتظار داشتیم دولت با گران فروشی‌ها مقابله کند و ایرادات را بیابد ولی چون چنین چیزی صورت نگرفته به این معناست که در شبکه نظارت اخلال وجود دارد.

اما رمضان شجاعی کیاسری سخنان وزرای اقتصادی دولت در جلسه مشترک را تکراری دانست و گفت: وزرای مدعو به گونه​ای سخن می​گویند که توپ گرانی را به زمین مجلس بیاندازند.(اینجا)

همچنین جمعی از نمایندگان نیز با صدور بیانیه ای خواستار تشکیل ستادی متشکل از همه نهادهای حکومتی برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی در شرایط تحریمی فعلی شدند.(اینجا)

 /۲۹۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.