در جهتی تعامل بین فعالان حوزه تجارت خارجی و صنعت بیمه؛ تفاهم‌نامه همکاری امضا شد

۲۱ آبان ،

به منظور گسترش پوشش‌های بیمه‌ای در حوزه صادرات و تجارت خارجی و ایجاد بسترهای لازم برای تعامل بین فعالان حوزه تجارت خارجی و صنعت بیمه و نیز شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و تلاش در جهت بالفعل کردن آنها تفاهم نامه‌ای بین دو سازمان بیمه مرکزی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران امضاء شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدمحمدکریمی، رییس کل بیمه مرکزی ایران در این نشست با بیان این‌که اطمینان بخشی برای مردم از کانال بیمه‌ها امکان پذیر است، اظهار کرد: یکی از مباحث مهم بحث تجارت خارجی است که شامل « سرمایه‌گذاری در خارج از کشور، سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران، واردات و صادرات» را شامل می‌شود و در واقع حوزه تجارت بین الملل را در برمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری خارجی و حوزه تجارت بین‌الملل برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت:‌این اهمیت در حال حاضر که در تحریم قرار داریم بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

کریمی خاطرنشان کرد: در این تفاهم‌نامه چند بند تنظیم شده که صنعت بیمه خود را برای پوشش ریسک‌هایی از این دست آماده کند. همچنین این تفاهم نامه ابزاری است که به عنوان نیازمندی‌های تجارت خارجی انتظار می‌رود.

رییس کل بیمه مرکزی ایران اظهار کرد:‌ نقش صنعت بیمه باید به شکل کنسرسیومی موثر در صادرات و واردات دیده شود که به همین منظور کارگروهی برای انجام امور و بررسی نیازمندی‌ها در نظر گرفته شده تا با تهیه پیش‌نویس،‌آیین‌نامه‌های مورد نیاز و اقدامات مورد نیاز را بررسی کنند.

به گزارش تفسیری ایسنا، در این نشست همچنین صافدل، رییس کل سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که تسهیل و توسعه تجارت خارجی بسیار حائز اهمیت و سبب ثبات اطمینان و توسعه و شکل گیری تجارت‌های تازه است گفت: تعریف هر فعالیت تازهی در حوزه‌های مختلف بدون پوشش‌های بیمه‌ای از نقصان برخوردار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: کمتر از دو دهه پیش وقتی صندوق ضمانت صادرات به عنوان پوشش دهنده بیمه‌های تجاری وارد عمل شد عملکرد آن کمتر از سه میلیارد دلار بود و الان بیش از ۴۰ میلیارد دلار است و برای برنامه پنجم رسیدن به مرز ۵۰ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

وی افزود:‌ارتباط تنگاتنگ بین بیمه و تجارت می‌تواند چشم اندازهای روشنی را برای تعریف بیمه در ایران ایجاد کند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت یادآور شد: در موافقت‌نامه امضا شده علاوه بر همکاری‌های نفتی و پتروشیمی زمینه همکاری رایزنان بازرگانی و مستشاران بیمه فراهم می‌شود تا ضمن انتقال تجارب سایر کشورها زمینه پوشش بیشتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم شود.

صافدل خاطرنشان کرد: پوشش‌های بیمه‌ای دراین موافقت‌نامه دیده شده است و شناسایی نیازهای بیمه‌ای در تجارت خارجی و انتقال به بیمه مرکزی می‌تواند زمینه توسعه تجارت خارجی را فراهم کند.

وی افزود: ورود بیمه‌های بخش خصوصی به حوزه تجارت خارجی می‌تواند این ضمانت را ایجاد کند که بتوانند وظایف صندوق ضمانت صادرات به بیمه‌های خصوصی واگذار شود.

رییس کل سازمان توسعه تجارت در پایان ابراز امیدواری کرد که به سریعی شاهد دستیابی پوشش‌های بیمه‌ای بالای صد میلیارد دلار باشیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.