در حق نرگس کوتاهی شد

جام جم آنلاین: حدیثه تهرانی، جزو بازیگرانی است که معمولا در نقش‌های مثبت بازی می‌کند. او در مجموعه تلویزیونی «تکیه بر باد» که در حال پخش از شبکه تهران است نقش نرگس، دختر بزرگ خانواده را بازی می‌کند که در زندگی با همسرش دچار مشکلاتی شده است.

با تهرانی به گفت‌گو نشستیم تا درباره نقشش در این سریال بیشتر بدانیم.

شما در مجموعه تکیه بر باد در نقش نرگس بازی می‌کنید که جزو نقش‌های اصلی سریال محسوب نمی‌شود اما خنثی هم نیست. چه شد بازی در این مجموعه را پذیرفتید؟

وقتی فیلمنامه تکیه بر باد را خواندم، برایم جذابیت داشت. گرچه نقشی که در این مجموعه بازی می‌کنم جزو نقش‌های اصلی نیست، اما همان‌طور که اشاره کردید خنثی هم نیست و در روند قصه تاثیرگذار است و مخاطب به موازات اتفاقاتی که برای خواهر نرگس (افسانه پاکرو) می‌افتد، زندگی نرگس را هم می‌بیند.

در مجموع آنچه من را برای بازی در مجموعه تکیه بر باد ترغیب کرد، حضور پیشکسوتانی همچون فرامرز قریبیان و مهدی فخیم‌زاده بود. یکی از امتیازات این مجموعه حضور بازیگران حرفه‌ای است.

البته قصه سریال را هم خیلی دوست دارم و این طور نبود که قصه برایم اهمیت نداشته باشد. قبل از بازی در تکیه بر باد شناختی از محمود معظمی به عنوان کارگردان نداشتم؛ اما در مجموع تجربه خوبی بود. امیدوارم مردم هم این مجموعه را دوست داشته باشند و از دیدن آن لذت ببرند.

به حضور بازیگران پیشکسوت در سریال «تکیه بر باد» اشاره کردید. آنها چه ویژگی‌هایی دارند که شما را برای بازی ترغیب می‌کند؟

بازی در کنار بازیگران پیشکسوت برایم یک تجربه جدید بود. به همین دلیل علاقه‌مند شدم در کنار آنها و مقابل دوربین بازی کنم. خیلی دوست داشتم با مهدی فخیم‌زاده در این مجموعه همبازی شوم، اما متاسفانه حتی یک سکانس هم بازی نداشتیم. ایشان مشاور کارگردان نیز بودند؛ اما زمانی که من مقابل دوربین بازی داشتم، آقای فخیم‌زاده سرصحنه نبودند، اما مقابل فرامرز قریبیان بازی کردن، شانس خوبی بود که نصیبم شد.

زمانی که تصویربرداری سریال تکیه بر باد شروع شد، فیلمنامه کامل آماده نبود،‌ آیا این مساله برای شما مشکلی به وجود نیاورد؟

فیلمنامه این مجموعه روز به روز به دست ما می‌رسید. من با سعید نعمت‌الله، نویسنده مجموعه درباره نقش نرگس صحبت می‌کردیم، اما باز هم در صحنه تغییراتی اعمال می‌شد. علاقه‌مند بودم از ابتدا همه جزئیات نقش نرگس مشخص باشد، نه این‌که ما تا آخرین قسمت ندانیم نقش‌هایی که بازی می‌کنیم، چه سرنوشتی خواهد داشت. در طول کار مرتب نگران سرنوشت نقش نرگس بودم که بخوبی نوشته و اجرا شود. زمانی که فیلمنامه همزمان با تصویربرداری نوشته شود و عجله‌ زیادی هم برای بموقع رساندن کار وجود داشته باشد، این نگرانی‌ها طبیعی است. دلم نمی‌خواست بخاطر تعجیل‌هایی که برای نگارش و تولید کار وجود داشت، شخصیت نرگس به امان خدا رها شود.

سعید نعمت‌الله چقدر از نظرات شما برای بهتر شدن شخصیت نرگس استفاده می‌کرد؟

نعمت‌الله مرتب با من صحبت می‌کرد و از من می‌خواست بگویم اگر در موقعیت‌های نرگس قرار می‌گرفتم چه واکنش‌هایی نشان می‌دادم، من هم نظراتم را می‌گفتم، اما ۸۰ درصد صحبت‌های ما به مرحله اجرا نمی‌رسید، چون فیلمنامه همزمان نوشته می‌شد و بعد باید تصویب می‌شد، به همین دلیل با تغییرات زیادی همراه بود.

الان که کار را می‌بینید از نتیجه راضی هستید؟

خیلی راضی نیستم. احساس می‌کنم شخصیت نرگس جای کار بیشتری داشت.

یکی از نقدهایی که به مجموعه تکیه بر باد وارد است به شخصیت نرگس مربوط می‌شود. نرگس به خاطر تغییر رفتار همسرش مجبور است اعتقادات مذهبی‌اش را تا حدودی کنار بگذارد. به نظر خودتان آیا به این مساله به اندازه کافی پرداخته شده است؟

با وجود آن‌که زندگی نرگس فراز و نشیب‌های زیاد دارد، اما همه اتفاقات زندگی نرگس به شکل گذرا مطرح می‌شود، در حالی که جای پرداخت بیشتر داشت. مسلماً اگر به تغییرات مذهبی و فکری نرگس بخاطر همسرش توجه بیشتری می‌شد، بهتر بود، این مساله فقط شامل حال نقش من نمی‌شود و ابهام در شخصیت همسرم هم دیده می‌شود. به نظرم در حق این دو شخصیت اجحاف شده است.

مدتی است شما را کمتر در تلویزیون می‌بینیم، آیا این گزیده کاری دلیل خاصی دارد؟

مرتب نقش‌های مثبت به من پیشنهاد می‌شود. به همین دلیل ترجیح می‌دهم منتظر پیشنهاد نقش‌هایی باشم که همراه با فراز و نشیب‌هایی باشد تا من را برای بازی ترغیب کند. البته تعداد فیلمنامه‌های خوب هم کم شده و انتخاب هم سخت‌تر ‌شده است.

فاطمه عودباشی‌ -‌ گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.